onsdag 19 oktober 2011

Köttgryta med rödvin och kantareller

Igår var Isak, kanske för sista gången, till Barnmottagningen för sin allergi. Eftersom våra egna tester med mjölk och ägg går rätt bra tycker de att vi inte behöver komma på någon mer kontroll. Utan vi får höra av oss istället om vi undrar över något. Vi kan öka/snabba på äggtesterna lite mer nu tyckte dem så Isak ville att vi skulle baka sockerkaka när vi kom hem från sjukhuset, men eftersom jag då skulle till jobbet kunde vi inte göra det. Vi har bruna bananer i frukskålen så jag hoppas att vi hinner baka en banankaka ikväll så att han får prova äta en kaka med några ägg i.

I söndags åt vi en god köttgryta till middag som jag nog kommer göra fler gånger under hösten/vintern.
Köttgryta med rödvin och kantareller
500 gr grytbitar av älg
3 msk viltfond eller oxfond med rödvin
3 dl rödvin
2,5 dl vatten
1 tsk timjan
2 morötter
1 pkt bacon
1 röd paprika
kantareller
2 dl grädde
salt, peppar

Bryn köttet, krydda med salt och peppar.
Koka upp timjan, vin, fond och vatten i en kastrull.
Sätt det brynta köttet i kastrullen. Låt koka under lock tills köttet är mört ca 1 timma.
Tillsätt skivade morötter när det återstår ca 20 minuter.
Bryn bacon, kantareller och paprika i bitar.
Mot slutet av kokningen tillsätt baconfräset och grädde. Koka upp och bli varmt.
Smaksätt med salt, peppar och eventuellt mer fond, red med maizena.
Servera med potatis eller ris och grönsallad.

God gryta med många olika smaker och en underbar sås. Rödvin i gräddsåser är såå gott, den här var inget undantag. Jag tycker om att ha lite allt möjligt i grytor, då är det större chans att alla hittar något de tycker om. Olivia åt nog upp nästan alla kantareller själv och Isak ville ha mycket bacon.

4 kommentarer:

  1. Den var riktigt god. Det blir nog en variant på den snart - samma sås men annat i den (kanske).

    SvaraRadera
  2. Låter gott! tror du det funkar med fläskött? behöver recept med fläsköttsgrytor....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att veta, men jag brukar byta kött-typ lite hur jag vill. Prova! Det lär inte bli oätligt.
      Men här har jag en skink-gryta med curry som var god http://mat-ro.blogspot.se/2012/03/skinkgryta.html

      Radera