lördag 15 oktober 2011

Stark tacopaj

Idag var det släktens tur att fira Isak, vår nyblivna 10-åring. Isak ville bjuda på tacobuffé så då gjorde vi det så klart, perfekt eftersom de flesta tycker tacos är bland de godaste de vet. Vi hade köttfärs, salsor, gurka, tomat, majs, sallad, rödlök, vitlöksdressing, turkisk yoghurt, guacamole, ananas, banan, smältost, riven ost, mjuka tortillas, tacochips och tacoskal. Själv är jag lite småless tacos så jag gjorde en god stark tacopaj också. Isak är inte så mycket för sötsaker men äppelpaj brukar han tycka om, så till efterrätt gjorde jag två olika varianter, dels en vanlig smulpaj och dels en knäckig äppelpaj.
Stark tacopaj
150 g smör
3 dl vetemjöl
1 tsk paprikapulver
2 msk vatten
Fyllning:
500 g köttfärs
1 msk smör
1 påse tacokrydda
1 dl vatten
2 dl lätt crème fraiche paprika chili
2 dl lätt crème fraiche
250 g körsbärstomater
1 dl yellow chili eller green jalapeño
150 g riven ost
1 tsk paprikapulver
Till servering:
sallad
3 dl gräddfil, yoghurt eller crème fraiche
tacochips

Hacka ihop smör, mjöl och paprikapulver till en grynig massa, för hand eller i matberedare.
Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en smidig deg.
Tryck ut degen i en pajform eller ugnsfast form, ca 30 cm i diameter.
Gör några hål i degen med en gaffel. Ställ formen i kylen ca 30 min.
Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen i 225° ca 12 min.
Bryn köttfärsen i smör. Tillsätt tacokrydda och vatten, låt koka ca 5 min.
Blanda lätt crème fraiche paprika&chili med lätt crème fraiche i en skål.
Halvera tomaterna och låt bitarna med chili rinna av.
Fyll pajskalet med färs och bred på crème fraiche-blandningen.
Täck med tomathalvor och chili, strö över ost och pudra till sist över paprikapulver.
Grädda pajen i mitten av ugnen ca 25 min, tills osten fått fin färg.
Servera med sallad, gräddfil och tacochips.

Det var en riktigt god och stark paj som var väldigt populär idag. Den här kommer jag göra fler gånger. Jag åt guacamole för att lindra hettan något. Vill man ha en mildare paj kan man minska mängden paprika-chili crème fraiche lite och ta mer naturell crème fraiche istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar