torsdag 24 november 2011

Chicken à la King med tomat

I dag unnade jag mig att sluta en timme tidigare och det var precis vad jag behövde. En stressig början på veckan tillsammans med en förkylning i kroppen är ingen bra kombination så jag tror och hoppas att den där extra timmen gör mig frisk och pigg till helgen.

Dagen middag blev en gammal klassiker som jag ofta åt när jag nyss hade flyttat hemifrån. "Riktig" Chicken à la King innehåller ingen tomat, men den här tomatvarianten tycker jag är riktig god och var faktiskt den första Kingen jag åt så för mig känns den här som den "riktiga". Nu ska jag åka i väg och hämta Olivia från dansen sen ska jag hem och städa så att vi kan börja adventspynta i helgen. Längtar!
Chicken à la King med tomat
1 grillad kyckling
1-2 paprikor
4-5 champinjoner
2 msk vetemjöl
1 dl vatten
1,5 msk kycklingfond
500 g passerade tomater
1 dl grädde
1 äggula

Kärna ur, skölj och skär paprikan i bitar. Ansa, skölj och skiva champinjonerna.
Fräs champinjonerna, salta och peppra. Lägg över i en gryta.
Fräs paprikan, lägg över i grytan.
Strö över mjölet och rör om.
Vispa ur stekpannan med vatten och häll i grytan tillsammans med de passerade tomaterna.
Rör om och låt allt koka några minuter.
Dela kycklingen i mindre bitar, blanda ner i grytan och låt allt bli ordentligt varmt.
Vispa samman grädden och äggulan.
Drag grytan från värmen och rör ner gräddblandningen. Grytan får inte koka nu!
Smaka av med salt och peppar.
Servera till ris.

Jag sparade kycklingklubborna från den grillade kycklingen till en helglunch, resten använde jag till grytan. Vill man inte ha ägg i maten så går det lika bra att bara ha grädde. Att använda färdiggrillad kyckling är ett bra tips när man har lite bråttom eller om man inte har någon färdigtinad kyckling.

Imorgon ska jag laga biff stroganoff i min Crock pot, ska bli spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar