lördag 12 november 2011

Fars Dag-middag

Ikväll har vi firat Leif dubbelt. Vi bjöd mina föräldrar på middag för att fira Leif i efterskott, men vi firade även fars dag i förskott.

Vi började kvällen med att premiärdricka glögg för säsongen. Dels drack vi en vinglögg med lakritssmak som Leif fick i födelsdagspresent och dels en alkoholfri äppelglögg. Till det åt vi pepparkakor med ädelost eller lingonkräm. Lingonkrämen görs av philadelphiaost och lingonsylt och passar alldels utmärkt till pepparkakor.

Middagen är serverad!

Till varmrätt åt vi älgfilé som jag stekte i ugnen med dessertost och bacon. Till det serverade jag potatispuckar, potatismos, balsamicosås, kantarellsås, broccoli, ugnsbakade tomater och sallad. Till allt detta drack vi ett jättegott Amaronevin som jag fick när jag fyllde 40 år. När man helsteker kött i ugnen måste man ha en stektermometer, i alla fall jag måste det, för att veta när köttet är perfekt stekt. Nu när jag skulle helsteka en fin älgfilé och dessutom ha gäster så går stektermometern sönder. Lite irriterande! Men det blev bra i alla fall, mer tur än skicklighet. Kantarellsåsen blev jättebra och hemligheten är att jag använde kantarellost. Tack vare den blev det extra mycket kantarellsmak.

Key Lime paj, grädde och blåbär

Till efterrätt åt vi Key Lime paj, grädde, hjortron och blåbär. En paj som jag länge funderat på att göra men aldrig gjort. Nu när jag väl har gjort den kommer jag definitivt göra den fler gånger.

1 kommentar: