onsdag 9 november 2011

Köttgryta med Escabeche och vin

Nu är vi alla tillbaka på jobb, förskola och skola och då är även stressen tillbaka. Idag var det Idas dans som gjorde att vi kom hem hungriga och trötta. Nu har vi fått i oss lite mat och är därför också på bättre humör. Nu ska jag sätta mig och planera morgondagens födelsedagsmiddag. Undra vad jag ska hitta på för gott och enkelt. Jag har ju inte allt för mycket tid att laga mat imorgon, men något lite festligare ska jag försöka åstadkomma.

Jag hade kvar lite i burken med Escabeche från vår Tapas-kväll så då använde jag den att smaksätta gårdagens köttgrytan med. Dessutom hade jag en skvätt grädde i kylskåpet och vin i frysen så de använde jag mig också av. Det är det som är så himla bra med köttgrytor, man kan använda lite allt möjligt och det blir gott.
Köttgryta med Escabeche och vin
5 hg grytbitar
1 lök
5 hg krossade tomater
0,5 dl escabeche (Santa Marias Tex Mex Tapas)
2 dl vin
2 morötter
1 dl grädde
salt
svartpeppar
spiskummin
chilipeppar

Bryn grytbitarna i lite smör. Krydda med salt, peppar, spiskummin och chilipeppar. Häll över i en gryta.
Skala och skär löken i klyftor, bryn dem något. Tillsätt till grytan.
Tillsätt krossade tomater, escabeche och vin till grytan.
Låt koka i ca 1 timme.
Skala och skär morötterna i bitar. Tillsätt till grytan. Koka tills morötterna är mjuka.
Tillsätt grädden och smaka ev. av med mer kryddor.

Smakrik köttgryta som vi inte gjorde alltför stark med tanke på våra magar som precis återhämtat sig. Jag använde Oatlys havregrädde istället för vanlig grädde och det mildrade bra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar