söndag 20 november 2011

Olivias hk-pastagratäng med skinka och broccoli

Idag var det Olivia som lagade maten i stort sett helt själv. Så då är det ju inte mer än rätt att hon får göra ett gästinlägg om det också. Så dagens fotograf, kock och bloggerska är alltså min 12-åriga dotter Olivia.

Hej! Nu är det Olivia(Saras dotter) här. Idag har jag, mamma och mormor varit på en promenad och sen for vi in till stan. Ikväll har vi tittat på ''Copycat singers''. Dom var jätteduktiga men jag och mamma gissadealltid rätt på vemsom var Lasse. Tittade ni på det? Imorron börjar skolan, dagis och jobbet igen... Det är ju så sköönt att sova till 11 på morgonen/dagen. Tiden går ju så fort så snart är det helg igen. Om 12 dagar åker jag, mamma och mormor till Stockholm! Oj, vad mycket jag och mamma kommer shoppa. Haha! Idag blev det jag som gjorde maten eftersom jag blev riktigt förtjust i hk-pastagratängen. Nu kommer receptet.
Olivias hk-pastagratäng med skinka och broccoli
8 dl pasta
200 g broccoli + vatten + 2-4 krm salt
400 g skinka, kassler, kalkon
4 msk matfett
4 msk vetemjöl
4 buljongtärningar
8 dl mjölk
4 krm peppar
2 msk riven ost

Till formen
4 tsk matfett

Gör så här
Sätt ungen på 250 grader.
Koka pastan. Se koktid på förpackningen.
Häll pastan i durkslag och låt rinna av väl.
Koka upp vatten och salt till broccolin.
Lägg broccolin och låt den sjuda ca 3-5 minuter. Djupfryst broccoli behöver bara tinas.
Skär köttet i små tärningar och dela broccolin i små buketter.
Värm matfettet i en kastrull.
Fräs köttet i matfettet i svag värme.
Strö över vetemjöl.
Tillsätt mjölk och buljongtärning och låt sjuda 3 min, rör då och då.
Tillsätt peppar och hälften av osten.
Smörj en ugnssäker form.
Lägg den kokta pastan i formen och broccolin ovanpå.
Häll såsen över och strö på resten av osten.
Gratinera mitt i ugnen i ca 10 min.

Pastagratäng är en bra maträtt för matrester.
Alla i familjen gillade maten och den är enkel också så jag tror att jag kommer göra den flera gånger.
Som efterrätt gjorde jag en enkel fruktsallad med äpplen, apelsiner, bananer och persimon. Det är alltid gott!
Hej då! Kul att få skriva lite på mammas blogg! Om ni vill läsa min blogg kan ni klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar