söndag 20 november 2011

Whoopie pies - choklad med chokladfyllning

Oj vad seg jag är! Efter frukost har jag halvslumrat i soffan medan Ida har sett film. Hur skulle småbarnsföräldrar klara sig utan tv :) Vilken tur att vi inte har något vi måste göra idag utan att vi kan vara hemma och ta det lugnt hela dan. Solen skiner så jag ska försöka mig ut på en promenad trots de fem minusgraderna. Nu är det dags för morgonens andra kopp te.

I fredags bakade jag de ny trend-kakorna - whoopie pies. Den här gången blev det chokladwhoopies med chokladfyllning. För mig som älskar choklad kan det ju inte bli fel. Det är en mindre variant av cupcakes för det är en sorts muffinssmet man gör kakorna av och fyllningen är samma som kan användas till cupcakes-frosting.
Whoopie pies
60 gram smör eller margarin
4 msk olja, till exempel rapsolja
2 dl farinsocker
1 ägg
2 tsk vaniljsocker
3,5 dl vetemjöl
1,5 dl kakao
1,5 tsk bakpulver
0,25 tsk salt
2,5 dl mjölk
Fyllning:
150 g philadelphiaost
50 g smör
50 g mörk choklad
2 dl florsocker

Vispa smör, farinsocker och olja, så att det blandar sig.
Vispa ner ägg och vaniljsocker.
Blanda mjöl, kakao, salt och bakpulver. Tillsätt dessa i smeten, sikta gärna ner dem för att undvika klumpar, och vispa på låg hastighet.
Avsluta med att blanda ner mjölken till du har fått en slät smet.
Klicka eller spritsa på ett bakplåtspapper.
Grädda kakorna i ca 5-7 minuter, ytan ska jäsa upp igen om du trycker på den. Låt kakorna svalna.
Fyllning:
Vispa smör, philadelphiaost och florsocker till en smidig smet.
Smält chokladen, låt svalna något. Vispa sedan ner chokladen med det övriga.
Ställ ev. kallt ett tag för att tjockna (om det är för rinnigt).
Whoopie pies:
Spritsa eller smöra ut fyllning på en kaka. Ta en till kaka och tryck fast på fyllningen.


Jag spritsade ut mina kakor men jag tror jag gjorde dem för platta från början eftersom de dessutom flöt ut lite vid gräddning. Man vill ju att de är lite rundade upp till. Eller så kanske jag hade för rinnig smet.


De blev inte så vackra men otroligt goda. Det finns många olika varianter på whoopies-recept så nästa gång provar jag ett annat och ser om jag lyckas få dem vackrare då. Man kan variera smaksättningen på både kaksmeten och fyllningen hur mycket som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar