måndag 26 december 2011

Hjortrontoscamuffins

Även annanda'n har gått i lugnets tecken för mig. Jag har varit otroligt trött den här julhelgen, vet inte om jag har en förkylning i kroppen eller om det bara är den stressiga hösten och vintern som har tagit ut sin rätt. Efter vår sena frukost åkte de övriga i familjen till ishallen och åkte skridskor tillsammans med Isaks hockeylag men jag stannade hemma och tog det lugnt. Sen gick jag och tjejerna till mina föräldrar och fikade litegrann medan killarna gick tillbaka till ishallen för a-lagets match mot Modo. Snart kommer Maria hit och då blir det återigen lite fika, bl.a hjortrontoscamuffins som jag bakade på julaftonsmorgonen.
Hjortrontoscamuffins
Muffins
2 st ägg
1.5 dl strösocker
1.5 dl vetemjöl
0.5 tsk bakpulver
100 g smör, smält
Fyllning
1.5 dl hjortronsylt
Toscasmet
50 g smör, smält
0.75 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 msk grädde
50 g mandelspån

Muffins
Vispa ägg och socker poröst. Vispa ner det smälta, något avsvalnade smöret.
Blanda ihop mjöl och bakpulver och rör ner i smeten.
Fyll muffinsformar till ungefär hälften med smet.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 10 minuter.
Toscasmet
Rör under tiden ihop toscasmeten. Lägg smör, socker, mjöl och grädde i en kastrull.
Låt smälta under omrörning och rör till en jämn smet.
Rör ner mandelspån, låt koka upp och sjud i ett par minuter.
Ta ut muffinsen ur ugnen när de är lite mer än halvfärdiga.
Klicka på sylt på varje muffins och klicka sedan på en klick toscasmet över sylten.
Ställ in kakorna och grädda dem i ytterligare 6-7 minuter, eller till ytan har fått en fin gyllenbrun färg.

Oj, vilka godsaker. Perfekt för oss som har mycket hjortron i frysen. Det blev 14 muffins för mig och mina formar är nog i bullstorlek ev. lite större. Jag tog ganska rejält med hjortronsylt eftersom det är så gott så jag tror att det gick mer än 1,5 dl för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar