fredag 9 december 2011

Långkokt glögg-gryta

Kring jultid äter vi alltid den här glögg-gryta som får en jättegod smak av vinglögg. I år provade jag att göra den i min Crock Pot istället för en gryta på spisen. I morse fyllde jag den med brynta köttbitar, morötter, vinglögg, sambal, soja, fond och vatten sen har det fått puttra på låg temperatur hela dagen. Det är så skönt på fredagar när jag slutar tidigt att maten redan är påbörjad när jag kommer hem för då behöver jag inte tänka på den utan kan ägna hela eftermiddagen åt att städa och göra fint inför helgen. Om ni vill se hur jag gör den i vanlig kastrull på spisen, klicka här.
Långkokt glögg-gryta
600 g grytbitar
2 rödlökar
2 dl vinglögg
2 msk mörk kalvfond
1 tsk kinesisk soja
1/2 – 1 tsk sambal oelek
vatten
2 morötter
1-2 dl grädde
1 msk maizena majsstärkelse
salt och peppar

Bryn köttet i smör i en stekpanna och lägg över i grytan.
Skala, klyfta och fräs löken och lägg över i grytan.
Skala och skär morötterna i mindre bitar. Lägg i dem i grytan.
Rör i fond, soja, sambal oelek och vinglögg. Tillsätt vatten så att köttet täcks.
Koka på låg temperatur i 7 timmar.
Häll i grädden och ev. maizena utrört i lite vatten. Koka i några minuter så att allt blir varmt.
Smaka av med salt och peppar.
Servera till ris eller potatis och sallad.

Den blir så himla smakrik och god den här köttgrytan tack vare glöggen. Alla åt och berömde maten. Köttet blev ordentligt mört efter att ha tillagats i 7 timmar. Jag var rädd att morötterna skulle ha blivit alldeles mosiga efter 7 timmar i crock-poten men det var de inte. Lite konstigt känns det att köttet var så mört men morötterna inte hade kokat sönder. Men så perfekt var det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar