söndag 25 december 2011

Pepparkakspannacotta

Efter en mysig julafton har vi haft en lugn juldag. Vi har sett film, vilat, ätit och använt våra julklappar, precis som en juldag ska vara, eller hur? Till lunch åt vi rester av sill och lax, till middag åt vi övriga julbordsrester. Jag hade gjort en efterrätt igår men den orkade/hann vi inte äta så då tog vi den som efterrätt idag istället (förlåt mamma och pappa att ni gick miste om efterrätten). Det var en pannacotta med pepparkakssmak. Passar perfekt i jultider.
Pepparkakspannacotta 4 små glas eller 2 normalstora
2 dl vispgrädde
0,5 dl gelésocker
1 tsk pepparkakskrydda

Rör ihop alla ingredienser.
Koka upp och låt sjuda i en halv minut.
Häll upp i serveringsmuggar eller glas.
Ställ kallt att stelna.

Det blir inte så mycket till var och en om man häller det i fyra glas men det tycker jag bara är bra för pannacotta vill man inte äta för mycket av, speciellt inte i jultider då man äter så mycket hela tiden. Vill du ha mer går det utmärkt att dubbla receptet. Lingon smaksatt med kanel är nog också gott till den här pannacottan men vi åt den som den var med en pepparkaka till.

Pannacotta måste vara en av de enklaste efterrätterna att fixa speciellt om man använder gelesocker. Trots det är det sällan jag gör pannacotta och det är ju synd för det är ju så enkelt att byta smaksättning också. Visst vet ni att det går jättebra att göra mjölkfri pannacotta? Byt ut vispgrädden mot Oatlys iMat.

3 kommentarer:

  1. Tack för att jag fick veta att pannacotta går att göra med iMat. Nu vet jag vad jag ska göra för efterrätt till helgen. Alltid lika kul att läsa din blogg, för jag får mycket hjälp med mat och kryddning. Ha en bra fortsättning på julen.

    SvaraRadera
  2. Åh vad kul att jag kan inspirera, det är det bästa med bloggen.

    SvaraRadera