onsdag 11 januari 2012

Chokladcupcakes

Det gick ganska bra även i morse att få upp Olivia och Isak. Lite tjat behövde jag ta till, men det har funnits värre dagar. Nu ska vi rusa i väg till skola, dagis och jobb. Hörs senare!

Som jag har visat tidigare gjorde jag chokladcupcakes till Isaks hockeycup till helgen. Dessa garnerade jag med utstansade hjärtan och stjärnor i sockermassa som jag sen skrev lagnamnet på. Lite pyssel men kul!

Jag har börjat använda kursiv text till själva receptet så man enkelt ser vilken text som är recept och vad som är annat svammel från mig. Vad tycker ni om det? Var det bättre som jag hade tidigare eller är det här bättre?
Chokladcupcakes
Chokladmuffins
125 gram smör
2 dl socker
2 ägg
1,5 dl mjölk
4,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk kakao

Chokladfrosting
75 g smör
1 dl florsocker
150 g färskost
40 g vit choklad
40 g mörk choklad
2 msk kakao

Muffins
Blanda smör och socker och rör sedan i äggen, ett åt gången.
Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao. Sikta ner det i smeten.
Rör ner mjölken.
Häll smeten i formar, fyll till ca 3/4.
Grädda ca 20 minuter i 200 grader.
Låt kallna
Frosting
Rör smör och florsocker fluffigt, tillsätt färskosten.
Smält chokladen i vattenbad och tillsätt den.
Rör ihop och ställ in i kylen en stund.
Spritsa eller bred ut på muffins.
Dr Oetker har sockermassa i sitt sortiment och det var första gången jag provade att använda det. Jag följde beskrivningen på förpackningen och det var inga problem. Till halloween köpte jag orange färg som man antingen kan använda att färga t.ex. sockermassa eller frosting med eller använda som jag gjorde i helgen, till att skriva. Färgen är som gelé men man kan späda ut den med sprit för att få den mer rinnig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar