måndag 23 januari 2012

Lammfärsbiffar

Måndag och en ny vecka. Den här veckan händer det en del spännande saker. Håll tummarna för mig! Vad som är mindre roligt är att Isak nyss ringde från skolan med magont så det var bara att gå hem som gällde för honom. Han kände sig inte illamående utan hade ont i magen, hoppas det snabbt går över. Isak brukar, tack o lov, sällan ha några långdragna sjukdomar. Han har hockeyträning imorgon som han hoppas få gå på.

Söndagsmiddagen var lammfärsbiffar i tomat- och paprikasalsa med ris eller bulgur.
Lammfärsbiffar
500 g lammfärs
1 finhackad vitlöksklyfta
0,5 tsk chilipeppar
0,5 tsk paprikapulver
4 krm salt
100 g fetaost

Blanda alla ingredienser i en bunke.
Forma färsen till biffar med våta händer.
Stek dem i lite smör i omgångar i ca 4-5 minuter eller tills de fått lite fin färg.
Stekta lammfärsbiffar som ser roligare ut
när de blandas med tomat- och paprikasalsan.

Jag hade svårt för att bestämma vilken kryddning jag ville ha på lammfärsbiffarna, men till slut bestämde jag mig för den här varianten och den blev jag nöjd med. Vill man kan man tillsätta 1 ägg till färsen men jag vill ju ha äggfritt så jag körde utan ägg och det går jättebra. Har man ingen lammfärs så passar kryddningen även till annan färs.
Baksugna tjejer!

Tjejerna var baksugna igår så de gjorde både kladdkaka och chokladbollar som de sen bjöd på till efterrätt. De var så duktiga och gjorde det mesta själv, jag behövde bara assistera litegrann. När det väl är färdigbakat brukar Olivia lessna och smita från köket, men igår diskade och plockade hon undan också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar