lördag 28 januari 2012

Rödvinssås

I morse var jag duktig och storstädade ena halvan av köket. Jag diskade undan och sen skrubbade jag bänkskivorna och skåpdörrarna så att det glänste och var så fint. När det väl var fint blev jag så inspirerad att laga mat så jag satte igång lite storkok, bl.a gjorde jag köttfärssås på 2 kg köttfärs (älg och fläsk blandat). Dessutom gjorde jag dagens middag - rostbiff och rödvinssås. Ska försöka städa andra halvan av köket imorgon:)
Rödvinssås
1 gul lök, gul
1 vitlöksklyfta
100 g rotselleri
1 st morot
10 timjanskvistar
1 msk olja
1 st lagerblad
10 st svartpepparkorn
2 msk rödvinsvinäger
6 dl vin, rött
1 l vatten
4 msk kalvfond, koncentrerad
1 msk råsocker
en nypa salt
1 msk maizena majsstärkelse
1 msk smör

Skala lök, vitlök, selleri och morot och skär i små bitar. Bryn grönsaker och timjan i oljan. 
Tillsätt lagerblad, peppar, vinäger och vin. Låt koka utan lock tills hälften återstår.
Häll på vatten och kalvfond och låt koka tills ca 5 dl återstår.
Sila bort grönsakerna.
Smaka av med socker och salt.
Red med majsstärkelse utrörd i lite kallt vatten och vispa i smöret strax före servering.

Vänta med maizena och smör om du vill förbereda såsen någon dag innan. Den var god men lite mild i smaken, jag tycker min balsamicosås är godare med kraftigare smak.

Nu är middagen bortplockad och jag ska snart bänka mig framför tvn med barnen för att se Gladiatorerna, Isaks nya favoritprogram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar