fredag 24 februari 2012

Prinsessbakelser

Fredag och ett långt härligt sportlov framför oss. Nu vill vi ha ett par minusgrader och sol hela veckan så vi kan åka skidor, gå på promenader, åka skridskor och ha det bra.

Igår när vår nya prinsessa Estelle Silvia Ewa Mary föddes firade vi det med prinsessbakelser som jag snabbt fixade i ordning samtidigt som jag lagade middag.
Prinsessbakelser
3 st ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 dl vatten
Fyllning/Garnering:
1 dl hallonsylt, eller valfri god sylt
Marsankräm (jag använde 2 dl mjölk och 5 msk pulver)
1,5 dl grädde
250 g rosa marsipan

Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda ner mjöl och bakpulver. Rör tills smeten är slät och häll i vätskan.
Häll ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna.
Grädda på 250 grader i 5 minuter.
Låt kakan svalna och stansa ut 12 bakelsebottnar cirka 7–8 centimeter i diameter med hjälp av en pepparkaksform eller ett glas.
Placera ut 6 bottnar.
Bred ett lager sylt på varje botten. Bred ut lite marsankräm på sylten.
Lägg sedan på en botten över marsankrämen.
Skär ut 6 remsor som är lika höga som bakelserna och så långa att de räcker runtom. Täck med marsipanremsorna runt varje bakelse.
Spritsa grädden på toppen av bakelserna och garnera ev. med pärlor eller rosor.


Botten är som en rulltårtsbotten som man sen stansar ut rundlar ur. Jag gjorde dem lite mindre så jag fick fler än 12 bottnar. Det gick fort och smidigt att fixa i ordning bakelser. Det här kommer jag definitivt göra fler gånger för jag tycker det blev finare med flera bakelser än en hel tårta. Om kakan fastnar i pappret så är det enklast att få loss det om du sätter pappret uppåt och penslar med vatten. Efter ett tag går det hur enkelt som helst att få bort pappret.


Idag blev det ingen vila på soffan efter jobbet som jag i vanliga fall brukar se till att hinna med på fredagar och det märks nu i kväll. Jag höll på att somna när jag läste för Ida men nu har jag kokat en kopp te och hoppas jag ska piggna till lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar