lördag 4 februari 2012

Whoopie pies - choklad med mintchokladfyllning

Det blev inte så mycket bakat idag som jag hade tänkt, det blev bara Whoopie pies. Men det räckte rätt bra med dem, gu' så goda de var. Fast de blev i största laget. De är jätteenkla att göra så det berodde inte på dem att det inte blev mer bakat utan vi hade annat som behövde göras istället. Man kan ju inte bara ha kul o baka hela dagarna :)

De här blir perfekta till kvällens första deltävling i Melodifestivalen. Är ni laddade? Ifjol var schlager-cirkusen i Luleå och självklart var jag, Olivia och Isak på plats. Då fick vi se Danny vinna deltävlingen men inte hela Melodifestivalen. I år kanske han går hela vägen. Vad tror ni?
Whoopie pies - choklad med mintchokladfyllning
100 g mjukt smör
1,5 dl strösocker
1 ägg
3,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
0,5 dl kakao
1 dl creme fraiche
75 g smält choklad

Vispa smör och socker krämigt, tillsätt ägget och blanda ordentligt.
Mät upp alla torra ingredienser i en separat bunke och sikta sedan ned i smeten.
Tillsätt creme fraiche och den smälta chokladen.
Rulla degen till ca 20 bollar och placera på två plåtar. Vill du ha en mindre variant, som jag vill nästa gång, så gör fler bollar.
Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 10 minuter.

Fyllning/frosting:
150 g philadelphiaost
50 g smör
50 g mörk choklad
2 dl florsocker
1,5 tsk pepparmintsarom

Vispa smör, philadelphiaost och florsocker till en smidig smet.
Smält chokladen, låt svalna något. Vispa sedan ner chokladen med det övriga.
Vispa ner pepparmintsaromen, smaka av till bra mintsmak.
Ställ ev. kallt ett tag för att tjockna (om det är för rinnigt).



Whoopie pies:
Spritsa eller smöra ut fyllning på en kaka. Ta en till kaka och tryck fast på fyllningen.

Whoopies efter gräddning
men före den goda krämen "limmar" fast
2 st whoopies till 1 whoopie pie

Oj, så gott det här var. Jag älskar choklad och mint så det här var en perfekt kombination enligt mig. Kakan var mjuk men spröd, svårt att förklara. Helt olik hur de blev förra gången jag bakade whoopies då jag använde ett annat recept och de blev de mjukare och både smak och konsistens var mer som muffins. Den här gången blev de lite för stora enligt mig, så nästa gång gör jag fler än de 22 jag gjorde idag.

Så här såg mina whoopie pies ut förra gången.
Kanske lite svårt att se men de var plattare och mindre.

1 kommentar:

  1. Tror att Dead by April går långt bara för att de sticker ut så pass... Gillade dock Loreen :)

    SvaraRadera