torsdag 8 mars 2012

Skinkgryta

Tänk, imorgon är det redan fredag. Vad har ni för helgplaner? Det enda vi har inplanerat är Luleå hockeys första slutspelsmatch på lördag och Melodifestivalen på lördagkväll förstås. I övrigt blir det väl som vanligt, långa frukostar, slöa dagar utan en massa tider att passa, god mat och bara allmänt ha det bra och ladda batterierna.

I måndags när vi var lediga efter vårt sportlov så passade jag på att förbereda en skinkgryta. Perfekt att ha idag när jag kom hem vid 17-tiden och bara behövde ta fram och värma den med grädde.
Skinkgryta
700 g grytbitar av färsk skinka eller annat griskött
1 liten gul lök
smör/olja
2-3 tsk curry
salt
peppar
1 köttbuljongtärning
3 dl vatten
1,5 dl grädde

Strimla köttet och hacka löken.
Bryn curry i smör. Stek sedan köttet och löken. Salta och peppra.
Häll över vattnet och tillsätt buljontärningen, låt småkoka tills köttet är riktigt mört. Tiden beror på vilka delar du använt. Jag lät min gryta koka ca 1 timme, men i vissa fall kan nog 20 minuter räcka. 
Tillsätt grädde och låt koka upp.
Servera med ris, banan, ananas o dyl

Barnen älskar curry och tyckte att grytan påminde om deras favorit - djungelkyckling - så de åt riktigt ordentligt. Jag hade tänkt tillsätta torkade aprikoser samtidigt som grädden, men det glömde jag bort. Får prova det nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar