söndag 8 april 2012

CheezBallz-gratäng

Ännu en dag i lugnets och solens tecken. Till lunch grillade vi hamburgare som vi sen åt ute i solskenet. Strax efter lunch kom mina föräldrar förbi, på väg hem från en ispromenad, och de hade sån tur att jag precis skulle ta en kopp te ute och provsmaka mina whoopie pies som jag hade bakat på förmiddan. Sen efter allt vilande och ätande orkade jag med en promenad :)

Dagens middag blev en minst sagt annorlunda gratäng med fläskfilé och cheez ballz (släkting till ostkrokar). Jag har sett receptet några gånger i olika varianter och nu kände jag att det var dags att prova.
CheezBallz-gratäng
Såsen
4 msk smör
4 msk mjöl
7 dl mjölk
1,5 dl crème fraiche
1 vitlöksklyfta
salt o peppar
Gratängen
1 påse Cheezballz (jag använde drygt hälften)
800 gram fläskfilé
1 zucchini
100-200 gram riven ost
salt, peppar

Såsen:
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölet och vispa ihop till en klumpfri sås.
Häll i mjölken och crème fraichen och låt koka till en lagom tjock sås. Smaka av med salt och lite peppar.
Gratängen:
Skiva upp filén i cm-tjocka skivor och skiva zucchinin.
Bryn filén i smör och smaksätt med salt och peppar. Lägg åt sidan.
Stek zucchnin tills de fått fin färg. Smaksätt med salt och peppar. Lägg åt sidan.
Lägg hälften av köttet i en form och strö över hälften av zucchinin.
Lägg på ett lager cheezballz.
Häll på hälften av såsen. 
Lägg sedan på resten av köttet, zucchinin, ännu ett lager cheezballz och häll på resterande sås. 
Toppa med osten och sen in i ugnen 200 grader i 30-45 minuter. Först halva tiden med folie och sista utan, för att den inte ska bli för bränd.
Servera gratängen med ris eller ugnsrostade rotfrukter och en god sallad.
Cheez Ballz i gratängfomen innan gratinering.

Ni som har följt mig ett tag vet att jag älskar gratänger. Det är så skönt att kunna röja undan i köket medan maten blir klar i ugnen. I dag blev det en annorlunda gratäng med Cheez Ballz, det var ingen wow-vad-gott-upplevelse men det var inte dåligt heller. Man kan nog sammanfatta gratängen med att den var roligare än god. Definitivt värd att prova om man vill servera en annorlunda rätt eller om man är lite less sin vanliga gratäng.


Nu ska vi ha filmkväll och se De tre musketörerna. Har ni sett den? Undra vem som somnar först av mig och Ida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar