måndag 23 april 2012

Omelett med salami, fetaost och röd pesto

Äntligen måndag! Det brukar ni inte höra från mig särskilt ofta. Men idag har Leif kommit hem och de måndagarna är ju faktiskt helt ok :) Vad kul det är att gilla måndagar igen. I helgen räknade jag och Isak hur många veckor det är kvar till sommarlovet. Det är 4 hela veckor och 3 "trasiga" veckor. Det är ju ingenting! Tänk snart är det sommar och sol. Jippi! Vi hoppas att vädret blir lika underbart som i fjol, för här i Luleå regnade det ju knappt en dag och solen sken hela tiden.

Till middag blev det två olika rätter dels gjorde jag Olivias risotto av riset som blev över igår och dels gjorde jag en omelett med fetaost som behövde ätas upp.
Omelett med salami, fetaost och röd pesto
4 ägg
2 dl crème fraiche
1 dl grädde
2 msk röd pesto
fetaost
salami

Skär salami och fetaost i bitar. Lägg i smord ugnsform.
Blanda ihop ägg, grädde, crème fraiche och pesto. Häll i formen.
Ställ in i 200 grader ca 20 minuter.

Ugnsomelett är så praktiskt när man har rester i kylen. Det går fort att vispa ihop smeten och skära fyllningen i bitar och sen klarar den sig själv i ugnen. Sånt tycker vi om, eller hur? Salami är smakrikt och gott att ha i omelett och pajer. En av mina favoritpajer är just med salami.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar