tisdag 5 juni 2012

Banankaka med mörk choklad i långpanna

Känns nästan som fredag eftersom vi är lediga för Nationaldagen imorgon. Ska ni fira den? Jag har dessutom tagit ledigt tordag och fredag för skolavslutningarna. Så nu är det minisemester för mig. Hoppas solen och värmen hittar hit nu. Vårt utebord är slipat och inoljat och såå fint, jag hoppas jag får åter-inviga det i helgen.

Nu har vi precis kommit hem från Olivias klassträff. Först fick vi se 6:ornas konsert, sen var det brännboll och sen var det go'fika. Det fanns en massa sorters kakor, som några av föräldrarna hade bakat, så man kunde äta sig mätt och lite till. Självklart hjälpte jag till att baka och mitt bidrag var Banankaka med mörk choklad.
Banankaka med mörk choklad i långpanna
200 g smör - rumsvarmt
4 dl socker
4 ägg
1,5 dl gräddfil
6 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bikarbonat
4 bananer - så bruna som möjligt
150 gr mörk choklad

Vispa ihop smör och socker. Vispa ner ett ägg i taget i äggsmeten.
Rör ner gräddfilen.
Blanda ihop de torra ingredienserna och rör ner i smeten.
Mosa bananerna och hacka chokladen grovt. Rör ner i smeten.
Häll smeten i bakpappersklädd långpanna, grädda i nedre delen av ugnen, 175 grader, cirka 30 minuter. 

Resterna som var kvar när vi kom hem.
Det tråkiga med florsocker är att det inte blir så fint när det smälter.

Jag dubblade mitt favoritrecept på banankaka och gjorde den i långpanna så att det skulle bli många bitar. Dessutom satte jag i mörk choklad för då blir det en riktigt god banankaka, för banan och choklad passar så bra ihop. Jag pudrade lite florsocker över inför servering för att det ska bli lite finare.

2 kommentarer:

  1. Jag brukar också ha choklad i banankaka. Det är så gott. Längesen jag gjorde den, blir nog att testa göra nygamla recept i sommar.

    Ha en trevlig nationaldag (trots regnet)

    SvaraRadera
  2. Det är lätt att glömma bort gamla bra recept i jakt på nya roliga saker hela tiden.

    SvaraRadera