tisdag 12 juni 2012

Risonisallad med röd pesto

Nu är första sommarlovsveckan igång för barnen och de njuter. Själv har jag min första semestervecka men sen ska jag in och jobba två kort-veckor (4 da'r/vecka) innan jag får flera långa sköna veckor semester.

På förskolans knytkalas i förra veckan hade jag med mig kycklingspett som barn älskar, så fort jag bjuder på dem så går de åt fort. De är så enkla att göra och perfekta att förbereda. Dessutom hade jag med mig en risonisallad.
Risonisallad med röd pesto
risoni
röd pesto
ruccola
gurka
körsbärstomater
färsk basilika

Koka risonin enligt förpackningens anvisningar.
Häll bort vattnet och blanda med peston.
Låt svalna något eller helt tills du tillsätter de grönsaker du vill ha i salladen.

Eftersom jag hade med risonisalladen på förskolefesten använde jag "barnvänliga" grönsaker, hade jag gjort en mer vuxenvariant hade jag nog använt oliver, soltorkade tomater, fetaost eller mozzarella och rödlök.

De flesta pesto-varianter innehåller nötter men Icas röda pesto är nötfri viket jag uppskattar enormt mycket. Men kom ihåg att läsa innehållsförteckningen om du ska bjuda en allergiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar