torsdag 28 juni 2012

Vinmarinad

Jag fick min efterlängtade semester till slut, några timmar för sent men det gör inte så mycket för huvudsaken var att jag fick semester idag. Eventuellt måste jag jobba någon dag nästa vecka också, men det känns inte heller så jobbigt. Nu ska jag passa på att njuta av ledigheten och framför allt att få ta det lugnt på morgnarna som nog är det jag njuter mest av.

Marinaden vi använde till köttet vi grillade på midsommarafton har jag glömt att dela med mig av, så här kommer det nästan en vecka för sent.
Vinmarinad till drygt 1 kg kött
0,75 dl rödvin
0,5 dl balsamvinäger
1,5 msk sambal oelek
1,5 msk olja
1,5 msk soja
1,5 msk honung
1 tsk torkad timjan

Rör ihop alla ingredienser till marinaden.
Lägg köttbiten i en plastpåse, häll över marinaden och ställ kallt.
Låt marinera några timmar eller över natten. Vänd påsen några gånger.

Med många av våra favoriter i en och samma marinad så är det inte så konstigt att det blev gott slutresultat. Dessutom var det en hel bit entrcôte vi grillade och det är svårt att misslyckas med det om man grillar på indirekt värme.

Jag kände mig jättestressad när jag kom hem från jobbet men det gick snabbt över när jag fick ställa mig vid spisen och börja laga mat och samtidigt fira semesterstarten med ett glas rosé. Sen fick vi middagsgäster och vi satt länge o surrade och åt pasta, fläskfilé, mozzarella, tomater o basilika och sen blev det kladdkaka med päron och after eight. Semestern kunde inte ha börjat på trevligare sätt.

Nu ska jag planera en picnic-korg för på måndag ska vi på picnic med en massa godsaker. Vad tycker ni en bra picnic-korg ska innehålla?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar