torsdag 12 juli 2012

Currykyckling med frukt

Undra vad man ska hitta på i dag, ännu en dag med mulet väder men dock inget regn (än så länge). Just nu förbereder jag kött till lördagens middag, det ska helstekas i ugn och precis när jag satte in köttbiten kom jag på att alla våra stektermometrar är trasiga, så nu cyklade Olivia till mormor och morfar för att låna deras. Det är lite svårt att få köttet bra annars. Jag tror våra termometrar har brunnit sönder när Leif har använt dem i grillen.

På somrarna brukar vi grilla nästan varje dag men nu när Leif, vår grillmästare, är borta så måste jag komma på annan mat. Känns ovant! Vad äter man på somrarna om man inte grillar?
Currykyckling med frukt
1 pkt bacon
kycklingfilé
salt o peppar
2 bananer
2 nektariner
3 dl grädde
1 msk curry
2 msk mango chutney


Klipp baconet i bitar och fräs knaprigt i stekpanna eller i ugn. Låt baconet rinna av på hushållspapper.
Skär kycklingen i bitar och bryn i stekpanna. Salta och peppra. 
Lägg kycklingen i en ugnsform. 
Skiva bananerna och dela nektarinerna, lägg på kycklingen tillsammans med bacon. 
Vispa samman grädde, curry, mango chutney. Smaka av med salt och peppar. 
Häll över det andra i formen. 
Gratinera i 175 grader i 20 minuter. 
Servera med ris.




Här är ännu en variant på kyckling och currysås. Det har blivit några genom åren eftersom mina barn verkar gilla curry och framför allt till kyckling. En av deras favoriträtter är Djungelkyckling och alltid när det luktar curry i köket hoppas de att det ska serveras Djungelkyckling. Det speciella och goda med Djungelkyckling är att tillbehören serveras i små skålar så att var och en blandar ihop sin egna favoritportion, på samma sätt som till tacos. Jag och Olivia tyckte att det här var jättegott men Ida och Isak som inte är så förtjusta i varm frukt hade föredragit att de serverades kalla på sidan om (som till Djungelkyckling). Sen säger jag som jag alltid säger när jag tillagar mat i ugnen; att det är så skönt att kunna diska bort lite, göra sallad och duka medan maten blir klar i ugnen.




Olivia har varit på sta'n och shoppat två dagar i rad, en del på rea men inte allt. Nu hoppas jag hennes shoppingsug är dämpat för ett tag :)


Nu ska jag gå och börja med lunchen. På somrarna står man i köket mest hela da'n, när sista personen har ätit frukost är det dags för lunch för de morgonpiggaste och så fortsätter det hela da'n. Det blir nog nå enkelt som en filtallrik till lunch idag. Och sen var det ju det där med middag; Vad kan man äta om man inte grillar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar