onsdag 11 juli 2012

Rabarberkräm

I dag vaknade vi upp till en mulen morgon. Jag hoppas molnen försvinner snart för nu när vi har blivit bortskämda med sol vill jag ju ha det varje dag. På lördag ska vi ha middagsgäster igen så nu planerar jag menyn för fullt, det lär bli buffé för det är mycket specialkost som gäller då. Förutom allergier är det lchf och vegetariskt som det måste tas hänsyn till. Eftersom jag inte litar på vädret vågar jag inte ha en grillmiddag. Men lite från grillen lär det bli för det är ju ändå sommar.

För nån dag sedan önskade sig Olivia rabarberkräm till lunch och eftersom det var en solig dag så passade det utmärkt.
Rabarberkräm
5 hg rabarber
1,5 dl socker
4 dl vatten
2 msk potatismjöl (och lite vatten)


Skär rabarbern i mindre bitar.
Koka upp vatten och socker.
Lägg i rabarbern och koka i ca 5 minuter till rabarbern kokat sönder.
Rör ut potatismjölet i lite vatten.
Rör ned redningen i en fin stråle under omrörning.
Låt koka upp.
Låt svalna och servera till kall mjölk.

Ett smart sätt att kyla ner krämen fort är att tillsätta frysta jordgubbar. Dessutom är rabarber och jordgubbar en underbart god kombination. Men det vet ni ju alla vid det här laget för det har jag ju tjatat en hel del om. Ida och Isak tyckte inte om rabarberkräm men Olivia tyckte det var gott, det tyckte hon inte när hon var liten. Isak tyckte det var för mycket rabarber (konstigt då det var rabarberkräm!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar