tisdag 14 augusti 2012

Delizie

Dag två på jobbet avklarad! Men i dag var jag tvungen att sluta lite tidigare då det var sånt underbart väder ute. Jag ville bara hem till altanen. Typiskt att riktiga sommarvärmen kommer nu när man har börjat jobbat. Oj, vad jag ångrar att jag inte tog semester även den här veckan. Ida har klarat av två dagar på dagis och det går nog bra för henne där men just nu är hon väldigt trött och gråter för allt här hemma. Det blir en tidig kväll för henne! Nu ska vi dra igång grillen och fixa dagens middag, mer om den senare.

I söndags gjorde jag en god pastarätt som jag definitivt kommer göra fler gånger.
Delizie
250 g färska lasagneplattor
250 g kokt skinka
250 g emmentalerost
riven ost (gärna parmesan eller resterna av emmentaler om det blivit över)
1 zuccini
Bechamelsås
Tomatsås

Bechamelsås:
50 g smör
0,75 dl vetemjöl
5 dl standardmjölk
salt o vitpeppar

Smält smör i en kastrull och rör ner vetemjölet.
Tillsätt mjölken litet i taget och koka upp under omrörning.
Låt koka 3-5 minuter
Smaka av med salt och vitpeppar.

Tomatsås:
1 köpt burk färdig tomatsås
eller blanda ihop
1 burk krossade tomater med
basilika, oregano, salt, svartpeppar
eller gör en riktigt god hemkokt

Delizie:
Bred ut lasagneplattorna. 
Täck med ostskivor. 
Skär skivor längs efter zucchinin med osthyvel och lägg ovanpå osten. 
Toppa med skinka. 
Rulla i hop rullarna hårt från kortsidan och plasta in i plastfolie och låt ligga kallt i en stund (då är det lättare att skära dem i fina bitar som håller i hop).
Häll ett lager med bechamelsås i botten på en ugnsform. 
Skär pastarullarna i 3 bitar var. Lägg ”stubbarna” med snittytan uppåt i formen. 
Häll över resterande bechamelsås.
Toppa med tomatsås.
Strö riven ost på toppen.
Ställ in formen i 225 grader ca 20 min.

Ost, zucchini och skinka på lasagneplattor innan de rullas ihop.

Lite bechamelsås i botten och stubbarna (som vilat i kylen) ovanpå.

Stubbarna är nu täckta av bechamelsås, tomatsås och riven ost.

Mums! Precis uttagen ur ugnen.

Det här var riktigt gott och trots att det var lite småpyssligt var inget moment svårt. Det tar kanske lite tid men ibland är det kul att ha lite mer genomarbetad mat, eller hur? Det här går ju så klart att förenkla hur mycket som helst. Jag såg t.o.m att det fanns färdig bechamelsås på tetra att köpa, så vill man göra det lite enklare så köper man färdig både bechamel- och tomatsås. Vill man inte göra rullarna så kan man ju göra en lasagne-variant där man varvar de olika ingredienserna i en ugnsform. Sen såg jag något annat recept där man blandade ihop krossade tomater och grädde, som man använde istället för tomat- och bechamelsås.

Med ett glas rödvin och en god sallad blir det här en riktig festmåltid som man definitivt kan bjuda gäster på. Många moment går att förbereda dessutom. Sånt gilllar vi ju!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar