lördag 18 augusti 2012

Lchf-limpa

God morgon på er! Här har vi hunnit med en hel del redan, olikt oss som brukar var ena riktiga slöisar på morgon. Jag började med att baka en lchf-limpa som vi åt till frukost, sen har vi även hunnit städa lite, plockat ur diskmaskinen o fyllt den igen, sorterat tvätt och satt igång en tvättmaskin och nu sitter jag här nyduschad och skriver till dig.
Lchf-limpa
1 dl torrostade solroskärnor
0,5 dl sesamfrön
3 msk kruskakli
3 msk linfrökross
2 tsk fiberhusk
0,5 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 dl riven lagrad ost
4 ägg

Börja med att mala solroskärnor och sesamfrön så att det blir som ett "mjöl".
Blanda ihop med alla torra ingredienser.
Vispa äggen med elvisp så att det blir riktigt luftigt.
Blanda ner de torra ingredienserna och osten, låt stå 10-15 minuter.
Smöra en liten avlång form, "bröa" sedan med t.ex. sesamfrön.
Häll ner smeten i formen, toppa ev. med solroskärnor eller annan favorit. och grädda i cirka 25 minuter i 200 grader.
Låt svalna på galler.

Ååh jag fick äta limpa till frukost precis som jag önskade i går kväll. Limpan blev inte så hög som jag hade trott men den blev riktigt bra. Bra konsistens med god smak. Jag "bröade" formen med sesamfrön men jag satte inga extra frön uppepå.

Rostade solroskärnor och sesamfrön som jag malde lite grovt.

Äggen är vispade länge och de torra ingredienserna nersatta. 
Nu är det dags att röra till en bra smet.

Nyuttagna ur ugnen. 
Det är alltså undersidan med alla sesamfrön 
man ser på den nedre stora limpan.

Nu ska jag fortsätta städa både inne och ute, sen ska jag åka och köpa blommor. Alltid bra att motivera sig lite inför städningen, men dessutom är det en speciell dag idag. Hoppas ni har en bra dag så hörs vi lite senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar