torsdag 2 augusti 2012

Röda vinbärssaft

Efter att ha varit på Ikea i går så är jag i dag mer laddad än någonsin att städa och röja bort saker vi knappt använder. Gäller väl att passa på då?! Nu gäller det bara att få barnen att vilja röja bort grejer också för deras rum är överfulla. Jag kanske inte ska kasta sten i glashus för mina köksskåp är mer än överfulla. Måste nog börja köra med "en in en ut" eller så ser vi till att få fler köksskåp när vi renoverar :)

Jag älskar saft gjord i saftmaja, men när jag hade min vinbärsdag så fick jag så pass lite röda vinbär över så att det var smidigare att göra saft på det här sättet med min nya saft/bär-sil, som Isak byggde ihop åt mig. Isak älskar bygga ihop grejer, i går när vi kom hem från Ikea byggde han ihop de flesta grejerna åt oss. Skönt!
Röd vinbärssaft
1 l röda vinbär
3 dl vatten
2 dl socker/liter saft

Koka upp vinbär och vatten och låt koka i ca 10 minuter.
Sila sedan ner saften i en ny kastrull, låt rinna av 30 minuter, tryck ej på bären då blir saften grynig. 
Koka upp saften med socker. Räkna 2 dl socker per 1 liter saft. 
Låt koka i 5-10 minuter så sockret löser sig.

I kväll ska vi en sväng på Lulekalaset och se Ulrik Munther. Bra med en artist som alla barnen vill se så vi kan vara samlade vid samma scen. Men först ska vi på kalas till min kusin, men nu allra först ska jag gå igenom ett "skrotskåp" och slänga lite gamla grejer. Så härligt att vara på det här städ- och röj-humöret för det inträffar inte så ofta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar