lördag 15 september 2012

Idas broccolisoppa med risoni

Förra veckan åt Ida broccolisoppa på förskolan som var såå god, hon bad mig flera gånger att jag skulle göra broccolisoppa. Jag förklarade att det finns så många olika broccolisoppor så det är svårt för mig att göra en likadan som de hade ätit. Nån dag senare kom hon hem med receptet! Hon hade bett kocken Jimmy om receptet och han var snäll och skrev ner det. Så i dag blev det alltså Idas broccolisoppa till middag och självklart hjälpte Ida mig med matlagningen.
Idas broccolisoppa med risoni
0,5 purjolök
500 gr fryst broccoli
vatten
2-3 msk grönsaks- eller kycklingfond
1 dl grädde
risoni (Jag kokade 2 dl (okokt) risoni)
salt o peppar
topping:
rökt skinka i strimlor
smörfrästa kantareller

Skär purjon i skivor. Fräs i smör utan att det tar färg.
Häll i fryst broccoli och häll på vatten så att det nästan täcker.
Tillsätt 1 msk fond.
Koka i ca 5 min tills broccolin är mjuk.
Häll ev. bort lite vatten (jag gjorde inte det) och mixa broccolin.
Koka risonin enligt förpackningen.
Häll av vattnet men behåll det.
Späd soppan med pastavattnet till lagom konsistens.
Tillsätt 1-2 msk fond, den kokta risonin och grädden.
Koka upp.
Smaka av med salt och peppar.
Servera med valfri topping.

Jag fick godkänt av Ida, jag lyckades göra en lika god soppa som förskole-kocken. Även jag och Olivia tyckte om soppan. Leif som varken tycker om broccoli eller kantareller vågade inte ens smaka. Isak smakade men soppan var inte riktigt i hans smak heller. Det blev mycket soppa över eftersom vi i stort sett bara var 3 som åt av den dessutom är den väldigt mättande då det är risoni i den.


Nu när Isak kan äta mjölkprodukter utan problem har jag blivit så dålig på att skriva in hur ni kan ersätta mjölkprodukterna. Den här soppan är jag säker på blir lika god om man använder havregrädde istället för vanlig grädde eller äter den utan grädde. Vet ni vad risoni är? Det är pasta som ser ut som ris.

Kocken Ida pepprar soppan lite mer

Nu har killarna gått i väg på hockey. Hemmapremiär mot Skellefteå så det är fullsatt på Coop Arena. Hoppas de kommer hem glada :) Olivia valde att gå till en kompis istället för att följa på hockey så nu är jag och Ida ensamma hemma. Jag sitter vid datorn medan hon ser "5 myror är fler än 4 elefanter" på tv. Vilken nostalgi för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar