tisdag 18 september 2012

Jakten på en jacka

God kväll på er! Tänk att det redan är kväll. Det har varit en händelserik dag i dag. Isak ringde vid ett-tiden och sa att han hade glömt jackan på skol-utflykten. Hela da'n har de varit på Miljöskolan som ligger flera mil söderut och jag var inte speciellt sugen att börja köra dit och tillbaka för att bara hämta jackan, men eftersom han även hade nycklarna där i fanns det nog inget alternativ. Men jag chansade och ringde till miljöskolan och jag hade sån tur så personalen var kvar där och de hade sett jackan och hängt in den. Men inte nog med det! Hon jag pratade med erbjöd sig att ta hem den och då visade det sig att hon bor på samma område som vi. Vilken tur man kan ha i bland! "Slutet gott allting gott". Som tack för hjälpen fick hon en fillimpa som jag brukar ha till försäljning.


Min chef har tagit med sig en massa äpplen, från sitt äppelträd, till jobbet som vi fick ta hur mycket vi ville av. Så jag nog några stycken och gjorde en äggfri äppelkaka efter middagen. Äppelkakan är av sockerkakstyp, så det är inte en äppelpaj alltså. Ett riktigt bra recept och många blir förvånade när man säger att det inte är nå ägg i kakan.

På väg in i frysen för att ätas på lördag.

På lördag när Olivia ska ha tjejkompisarna här på middag har hon beställt succén från ifjol till efterrätt - Nutella-och maräng-glasstårta. Tål ni ägg, mjölk och nötter måste ni prova den för det är en underbart god tårta. Men som ni förstår gör vi den inte speciellt ofta i vårt hus med alla allergiker. Men på lördag när Olivia har tjejerna här har hon blivit lovad att ha syskonfritt och då är det även fritt fram för nötter och ägg.

Smeten är underbart god även innan man fryser in den :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar