fredag 21 september 2012

Knäckig ananaspaj

Oj vilken konstig dag det här har varit. Egentligen ska jag bara jobba fem timmar på fredagar från 8 till 13, men eftersom jag ville vara med på ett möte med astma- och allergiföreningen i Luleå och skolfolk på morgonen så flyttade jag min arbetstid. Jag skulle alltså ha jobbat 10.30-15.30 istället, redan där blev det konstigt att glida in på jobbet vid 10-tiden. Men sen blev det inte att jag jobbade till 15.30 för Isak hade bitit av en flisa från en tand som vi ville att en tandläkare skulle titta på och slipa till, så strax före 14 lämnade jag jobbet. Blev inte mycket gjort i dag!

Gårdagens nya favorit var en ananaspaj som tyvärr tog slut redan igår. Det hade varit smarrigt med en bit nu till mitt te.
Knäckig ananaspaj
150 gram smör
1½ dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
ca 350 gram ananas (gärna i bitar)

Smält smöret och blanda i alla ingredienserna. 
Lägg ananasen i en pajform (har du ananasringar delar du dem i mindre bitar först).
Fördela smeten någorlunda jämt över ananasen. 
Grädda i ugnen 200 grader i ca. 20-30 minuter.


Vi har fått en ny favoritpaj! Jätteenkel att göra, speciellt om man använder färdiga ananasbitar, och resultatet blev knäckigt och gott. Pajen kommer stå på vårt bord väldigt snart igen för så god var den. Använder man färdiga ananasbitar går den hur snabbt som helst att göra, i annat fall får man dela ananasringarna lite och det är ju inte så ansträngande det heller :) Man kanske inte ens behöver dela ringarna, det är bara att lägga ut dem i formen.

Har ni fredagsmiddagen klar? Vi har inget planerat så jag har inte den minsta aning om vad jag ska hitta på. Men på fredagar vill jag ha något enkelt och gott! Funderar antingen på varm smörgåstårta eller färdiggrillad kyckling.

3 kommentarer:


  1. Jag och sonen ska äta sushi. Sambon är i skogen och äldsta sonen bor ju inte hemma.

    Ska prova din ananaspaj, ser så smarrig.

    SvaraRadera
  2. Åh jag längtar efter pajen. Synd att den var så god så att hela pajen gick åt igår :) Hade jag haft ananas hemma hade jag bakat en till i kväll.

    SvaraRadera
  3. Hejsan,
    Hittade hit helt apropå i går och är tillbaka i dag. Med andra ord ett så är din blogg väldigt fin med massa smarriga recept. Fastnade för denna härligheten som ska provas till helgen :) Jag är en "tjej" på 40? ;) med 2 underbara barn varav den ene är utflugen, lycka är att få ha kvar nr 2 ett tag till.Du vet jobb och bostad hmm inte lätt i en storstad iaf.
    Ha det bra
    Qristall

    SvaraRadera