fredag 21 september 2012

Önskan att kunna äta samma som andra

En av anledningarna till att jag startade den här bloggen var att jag ville sprida lite kunskap kring mjölk- och äggallergi. Visa hur enkelt det kan vara att bjuda på gott fika även till allergiker. Jag vet inte hur många Piggelin mina barn har ätit. Det är i alla fall så många så att varken Olivia eller Isak vill äta det något mer.

Som barn (kanske även som vuxen) är det inte kul att vara annorlunda, att inte kunna äta det alla andra äter, att alltid bli utpekad vid mat- och fikasituationer. Titta på filmen, den visar hur det kan vara!


Alltid när jag börjar skriva såna här inlägg är det så mycket jag vill tipsa om och jag skulle kunna sitta här och skriva hela natten. Men det enklaste och kanske det bästa tipset inför barnkalas är att göra chokladbollarna på mjölkfritt margarin. Ingen känner skillnad och även mjölkallergiker kan äta dem. För är det nån som inte har chokladbollar på barnkalas?! Krångligare än så behöver det inte bli!

Om ni vill bjuda en mjölk- och äggallergiker på tårta har ni väl inte missat alla mina recept på bl.a. jordgubbstårta, prinsesstårta och glasstårta med bilar som är både mjölk- och äggfria.

Om ni vill läsa mer om allergiforskningen eller se fler filmer så klicka in på Min önskans stad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar