onsdag 10 oktober 2012

Daimkladdkaka med daimgrädde

Det här är ett tidsinställt inlägg och förhoppningsvis tog jag mig till Stockholm trots den hotande strejken för kabinpersonalen på Norwegian. Eftersom det är konferens med olika seminarier hela da'n som avslutas med middag och underhållning på kvällen var jag förutseende och gjorde klart ett inlägg. För när jag väl kommer till hotellrummet efter middagen (och ett glas vin) lär jag somna innan jag hinner lägga huvudet på kudden eftersom jag steg upp före fem i morse.

Min favorit på lördagens fikabord blev inte helt oväntat en kladdkaka med smak av daim.
Daimkladdkaka med daimgrädde
200 g smör
200 g mörk choklad
4 st ägg
1,5 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
en nypa salt
1 st dubbel Daim 
Daimgrädde:
2 dl vispgrädde
0,75 msk florsocker
1 msk kakao
1 st dubbel Daim 

Kladdkaka:
Smält smör och hackad choklad, rör om och låt svalna lite. 
Vispa ägg och socker och rör ner i chokladsmeten.
Rör ihop vetemjöl och salt, blanda ner i smeten. Rör om tills den är jämn.
Hacka Daim-chokladen och rör ner i smeten. 
Smörj en springform (20-24 cm) och häll i smeten, grädda mitt i ugnen i 15-17 minuter, 200 C. Låt den inte stå för länge utan den ska vara kladdig för den stelnar i kylen eller frysen sen.
Låt kakan svalan i formen och ställ den i frysen i ca 1 timme eller i kylen över natten. 
Daimgrädde:
Vispa grädden tillsammans med florsocker och kakao. 
Hacka Daim-chokladen och rör ner i grädden. Bred grädden över kakan.


Oj, oj, oj vilken kaka. Otroligt god men mäktig så tyvärr orkar man inte ta några stora bitar. Den här kommer jag definitivt göra snart igen (lätt att lova det eftersom jag gjorde två kakor och har kvar en i frysen). Vill och hinner man så kan man dekorera med daimkulor eller hackad daim också.

Rör ihop grädden

2 kommentarer:

  1. Daim är ju sååå gott i bakverk!mina barn älskar det!(och jag också förstås!) :) www.sportochspelkocken.se

    SvaraRadera
  2. Ja, daim är en höjdare att använda vid bakning. På tal om det så var det evigheter sen jag bakade daimrutor. Måste nog baka dem snart innan jag glömmer bort dem.

    SvaraRadera