måndag 8 oktober 2012

Italiensk paj med bl.a. färsk spenat och pesto

I natt vaknade jag vid ett-tiden och då hade jag redan hunnit drömma två mardrömmar att jag blir jagad och inte hinner fram i tid dit jag ska för jag måste ta omvägar hela tiden för att bli av med förföljarna. Jag tror inte man måste kunna mycket om drömtydning för att inse att jag har lite för mycket omkring mig just nu. Men på fredag ska jag bara ta det lugnt och tänka på mig själv då jag har en semesterdag i Stockholm helt för mig själv. Jag lyxar t.o.m. till det med en hotellnatt och det bästa av allt - en hotellfrukost.

Här kommer Olivias favoritpaj från 13-årsfesten som vi hade i lördags.
Italiensk paj med bl.a. färsk spenat och pesto
Pajdeg:
Valfri pajdeg, jag använde den här som jag oftast gör
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
100 g smör eller margarin
3 msk kallt vatten
Fyllning:
150 g spenat
8 soltorkade tomater
1 mozzarellaboll
3 ägg
3 dl grädde
3 msk röd pesto
svartpeppar o salt
1 ask körsbärstomater
2 dl riven ost

Pajdeg:
Blanda samman mjölsorterna och finfördela matfettet i det till en grynig massa.
Tillsätt vatten och arbeta raskt ihop allt till en deg.
Lägg degen kallt att vila ca 30 minuter.
Fyllningen:
Fräs spenaten något, krydda med ett gott salt, häll i ett durkslag och låt all vätska rinna av. 
Lägg den avrunna spenaten i pajskalet.
Dela de soltorkade tomaterna och mozzarellan och lägg på spenaten.
Rör ihop ägg, grädde, pesto och svartpeppar. Häll i pajskalet.
Strö över riven ost.
Dela körsbärstomaterna och garnera med dem.
Grädda i 200 grader i ca 30 minuter.


Härliga färger och goda smaker samlade i ett pajskal

Det här är mina favoritsmaker så självklart tyckte jag om den här pajen. Nästan hela pajen gick åt, endast 2-3 tuggor var kvar, så det verkade som att fler tyckte om den. Jag använder alltid röd pesto som dels är god och dels har jag hittat en nötfri variant.

Redo att gräddas

Nu har vi precis ätit en kycklingsoppa där jag fick användning av den kokta risonin som blev kvar i fredags. Soppa är lite svårt i den här familjen det är inte alltid det uppskattas, medan andra gånger äts det som bara den. När Isak var liten tyckte han om alla möjliga soppor men nu har han blivit kräsnare, men dagens soppa tyckte han, men inte Ida, om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar