söndag 21 oktober 2012

Thai-kyckling

Det verkar bli en härlig men lite kall dag även i dag. Måste hinna ut på en promenad för att få lite ljusterapi. Söndagar är ju vår stora stress-dag med många aktiviteter, Isak har träning och Ida har både dans- och hockey-träning, men nån timmes promenad lyckas jag förhoppningsvis klämma in medan solen skiner.

Morotsoppan med kokosmjölk som jag gjorde tidigare i veckan smakade lite för lite kokosmjölk tycker jag, så mitt koksmjölk-sug blev inte stillat. Därför gjorde jag en kycklinggryta med kokosmjölk i går, för att den skulle bli enkel och snabb att tillaga med ingredienser jag hade hemma använde jag malen torkad ingefära istället för färsk.
Thai-kyckling
1 kg kycklingfilé
2 paprikor
1 broccoli
1 liten purjolök
2 klyftor vitlök
2 tsk salt
2 tsk malen ingefära
2 tsk sambal oelek
400 ml kokosmjölk
1-2 dl vatten

Skär kycklingen i mindre bitar, bryn dem och salta. Sätt över i en gryta.
Strimla paprikorna och purjolöken, bryn dem lite snabbt. Sätt över i grytan.
Dela broccolin i småbuketter, bryn dem utan att de tar färg. Sätt över i grytan.
Krydda med ingefära, riven vitlök och sambal.
Rör ner kokosmjölk och låt koka upp. Späd ev. med lite vatten. 
Smaka av med mer kryddor.

Vi åt tagliatelle till kycklingen och det var jättegott, fungerar förmodligen lika bra med ris. Alla åt med god aptit även om vissa petade bort grönsakerna. Men det tycker jag är helt ok för alla kan inte tycka om allt. Bara man inte gör så stor affär av det.


Nu ska jag sätta igång en tvättmaskin - igen. Känns som att jag snart är i kapp med tvättningen. Två veckor utan tvättmaskin sätter sina spår, men nu ser jag golvet i tvättstugan i alla fall. Sen är det dags för morgonens andra kopp te tror jag innan lunch- och träningsracet börjar.

Ha en bra söndag så hörs vi senare! Vad har ni för middagsplaner. Jag har inte kommit på nån bra middag än så kom gärna med lite tips och idéer.

2 kommentarer:

  1. Det lät gott! Vad har du i din laxpytt? Gör du den i ugn eller i stekpanna?

    SvaraRadera