torsdag 22 november 2012

Saffransås till lax

Torsdagkväll och jag har redan börjat njuta av att det snart är helg. Det gäller att börja njuta i tid så man kan njuta länge :) Tänk att det är första advent redan nästa helg och ingen snö har vi. Snyft! Nu vill vi ha snö så det blir lite ljusare. Det är mörkt, mörkt, mörkt just nu, i dag har det dessutom varit mulet så det känns som det aldrig blev ljust i dag. Får hoppas på bättre väder i helgen.

Nu börjar jag längta till jul och alla godsaker som hör julen till. Till middag i dag tjuvsmakade vi lite saffran då jag använde Arlas crème fraiche som är smaksatt med saffran och tomat. Oj så gott det var! Snart är det hög tid att baka lussekatter. Myyys!
Saffransås till lax
0,5 gul lök
2 dl crème fraiche saffran och tomat
1 dl grädde
0,5 dl vitt vin 

Finhacka löken. Bryn den i smör så att den blir mjuk utan att ta färg.
Tillsätt den smaksatta crème fraichen, grädde och lite vin.
Koka ihop några minuter.
Servera till lax.

Såå gott det här var, en ny favorit för mig. Jag var lite skeptisk och trodde inte att det skulle smaka så mycket saffran, men så fel jag hade det var faktiskt riktigt mycket saffransmak. Mums! Barnen var inte lika förtjusta i såsen de tyckte det kändes som att äta lussekatter och det ville de inte ha till fisk. Eftersom jag misstänkte (och fick rätt i) att barnen inte skulle tycka om såsen så ugnsstekte jag laxen för sig och kokade ihop såsen i en kastrull. Vill man så kan man blanda ihop såsen och hälla den på fisken i en ugnsform och tillaga allt i 200 grader i ca 20 minuter. Vi åt pasta till laxen och såsen men det är nog gott med pressad potatis också.


Är ni laddade för finalen i Hela Sverige bakar? Det är jag! Jag bakade äppelmuffins med mandelmassa efter middagen som jag ska provsmaka tillsammans med en kopp te och njuta av sista programmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar