tisdag 6 november 2012

Tranchera kalkon

I dag hann jag äntligen med en promenad på lunchen men det blev inte i solsken, som det hade blivit om jag hade tagit mig ut på en lunchpromenad i går, utan i värsta dimman.

Som jag skrev tidigare lyckades Ida vända på dygnet trots att det bara var tre dagar ledigt, jag trodde ju att en dag på förskolan skulle göra henne så trött så hon skulle somna riktigt tidigt. Men så blev det inte utan hon somnade sent även i går trots att vi lägger henne tidigt. Jag förstår inte varför hon har så svårt att komma till ro på kvällarna, hon ligger och tjattrar med dockor o mjukisdjur, hon bygger kojor i sängen och hon tittar i böcker, dvs hon gör det mesta utan att sova. Nu har jag redan lagt henne trots att klockan inte ens är sju, så hoppas vi att hon somnar inom en timme.

Lika viktigt som att tillaga en god kalkon är att tranchera (skära) den snyggt. Det jobbet överlåter jag alltid åt Leif. I år hittade jag en beskrivning på Ingelsta Kalkon som Leif följde när han trancherade.
Tranchera kalkon
Börja med att bryta lårbenen utifrån kroppen så att du kommer åt lårbensleden.
Skär loss dessa.
Dela sedan lårbenen i två delar i mittleden, behåll klubban som den är.
Lossa försiktigt benet och avlägsna detta från den andra delen, skiva sedan lårköttet.
Bryt ut vingarna och skär loss i leden. Dela eventuellt till två delar i mittenleden.
Skär loss bröstköttet genom att skära längs med ryggbenet, följ bröstskrovet nedåt tills bröstet lossnar helt.
Skär upp i fina skivor.
Plocka loss eventuellt missat bröstkött.



Tyvärr var det lite väl stressigt när kalkonen skulle trancheras så jag hann inte med att fotografera så mycket som jag hade velat. Gästerna satt o väntade, såsen skulle kokas, tillbehören fixas och allt dukas fram. Olivia tyckte det var så gott så hon vill att vi ska äta kalkon snart igen, om det blir så får jag se till att fotografera mer från trancheringen då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar