måndag 17 december 2012

Kyckling i stark apelsinsås

Kan ni tänka er att efter flera dagars snöande så är det nu uppehåll, men prognosen säger att det börjar snöa i morgon igen. När det stod som mest i tidningarna om snökaoset i södra Sverige hade vi knappt fått snö här i Luleå, men det har vi nu tagit igen med råge. Kommer det slås snörekord i år? Den här helgen har vi fått jättemycket snö och än är det länge kvar på vintern.

Medan Leif steker raggmunkar till dagens middag ger jag er receptet på gårdagens kycklingmiddag.
Kyckling i stark apelsinsås
4 kycklingfiléer
salt o peppar
Sås:
1 apelsin
1 lime
2 dl crème fraiche
1 msk konc kycklingfond
1 tsk soja
1 msk honung
1-2 tsk sambal oelek

Skär kycklingfiléerna i mindre bitar. Stek i smör och krydda med salt o peppar.
Tvätta och riv skalet från apelsin och lime. Pressa ur saften. 

Koka upp skal, saft, crème fraiche, kycklingfond, soja, honung och sambal oelek i en panna. 
Lägg ner den stekta kycklingen i såsen. Låt koka på svag värme ca 5 min.


Det här blev en god sötstark sås som passar perfekt till kyckling. Ida tyckte inte såsen var nå god men jag tror det kan bero på att den blev lite väl stark för hennes smak, trots att hon är van vid stark mat. Vi åt ugnsstekt potatis till kycklingen och det passade riktigt bra. Jag tycker det är gott med citrus i mat och kryddar gärna med apelsin, mandarin, lime eller citron.

På kvällens jul-agenda står äppelmos-kokning...om inte alla äpplen har hunnit bli uppätna. Åh vad jag längtar till att äta en god skinkmacka, på lördag tror hoppas jag det är dags. I kväll ska jag dessutom planera hur sillarna ska läggas in. Vilka sill-favoriter har ni?

2 kommentarer:

  1. Hej, vi gjorde denna rätten ikväll. Succé! Extra plus för att den är snabb att slänga ihop. Tack för ett bra recept 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra! Måste nog göra den snart igen här hemma.

      Radera