torsdag 20 december 2012

Lammrostbiff, potatis och vitlökssmör i ugn

En dag kvar i skolan till jullovet. Det märks att barnen är ovanligt trötta och en långledighet känns välbehövlig. När jag stod och lagade mat spelade Ida spel på datorn och förmodligen gick det inte så bra för hon kom in i köket la sig på golvet och skrek att det var mitt fel för jag störde henne. Då stod jag alltså flera rum ifrån henne och lagade mat i tystnad. Stackars liten! Men efter lite mat och vila (tv-tittande) är hon återigen vanliga glada Ida, men det blir nog en tidig kväll för henne och förhoppningsvis även för mig.

Jag hittade en lammrostbiff i frysen i helgen som jag tog upp och stekte på för någon dag sedan sen har den fått vila i kylskåpet tills idag och när jag kom hem från jobbet gick det riktigt fort att få in maten i ugnen.
Lammrostbiff, potatis och vitlökssmör i ugn
lammrostbiff
800 g potatis, skalad, skivad
olja
2 krm rosmarin
1 krm timjan
Vitlökssmör
3 vitlöksklyftor, pressade
1/2 dl finhackad persilja
100 g mjukt smör
flingsalt
svarpeppar

Salta och peppra köttet och bryn det i smör runt om. 
Skiva potatisen. Blanda med olja, salt, rosmarin och timjan. 
Lägg köttbiten i mitten i en långpanna. Bred ut potatisen runt om.
Stek i 175 grader i ca 20-30 minuter tills potatisen är klar och köttet är så genomstekt som du vill. 
Använd ev. en stektermometer - lammrostbiffen är rosa vid 55-60, medium 60-67 och välstekt runt 67-70 grader.
Gör vitlökssmöret under tiden. 
Blanda smör, vitlök och persilja med lite flingsalt och peppar.
Ta ut och låt köttet vila övertäckt på potatisen i 5 minuter.
Skär upp köttet i skivor på en skärbräda, lägg tillbaka det på potatisen och klicka vitlökssmör över köttet, höj värmen i ugnen något och ställ in plåten tills smöret nästan smält.
Lägg upp på ett fat och servera.

Tänk på att ta ut köttet i tid eftersom det steks några minuter i skivor också. Vi tog ut köttet när det var 58 grader, sen steg det till 60 när det vilade och sen stektes de i skivor i ugnen några minuter och blev perfekt. Det här blev verkligen gott och potatisen blev jättebra men tänk på att ta mer potatis än vad ni tror går åt för man äter mer än man tror. Men nu luktar nog hela familjen rejält av vitlök.


Nu har jag jullov, jippi! Det firar jag med te i min julmugg och en saffransbulle. Eftersom jag har vetat ett tag att jag ska vara ledig i morgon har jag skjutit upp det mesta och tänkt att det gör jag på fredag. Jag tänkte inte på att dygnet inte har mer än 24 timmar trots att det är före jul och man är ledig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar