torsdag 13 december 2012

Luciafirande

Har ni sett nån Lucia i dag? Jag har sett flera luciatåg, det började tidigt på morgonen med luciafirande på förskolan. Det var riktigt duktiga sångare som var med i det tåget, de sjöng högt och tydligt. Ibland har det en tendens att kunna bli lite tyst sjungande på förskolan för barnen blir blyga inför alla föräldrar. Men inte i år.



Jag hann även med lite luciafika med glögg innan jag var tvungen att rusa till ett morgonmöte på jobbet. Barnen skulle lite senare ta bussen till Storheden och en restaurang där de skulle lussa för lunchgästerna, sen blev de bjudna på varm korv och fika innan de åkte tillbaka till förskolan. Vilket roligt äventyr för dem!


Efter mitt möte fick jag även i år se Norrbottens lucia på jobbet och de sjöng också riktigt bra och jag fick sen höra att i år var det sångprov för att få vara med. Det märktes för det var hög klass på tjejerna, vi trodde först att det var nån kör som var och lussade för oss.

Rocky road med solroskärnor i portionsformar

Ikväll har vi påbörjat julgodis-tillverkningen här hemma. Vi brukar hinna med många sorter innan jul, både gamla favoriter och några nyheter. I år provar jag att göra Rocky Road med solroskärnor istället för jordnötter för att även Ida ska kunna smaka och de var just dem vi gjorde i kväll. Dessutom portionerade jag upp smeten i småbrödsformar istället för att hälla i en form och sen skära i bitar. Recept och utlåtande kommer under helgen för nu måste de för stelna.

Både Olivia och Isak hjälpte till både med att göra julgodis och med att slicka skålarna :) Undra vad de tyckte var roligast?



Nu ska jag stänga ner datorn och sätta mig i tv-soffan för nu ska vi se film, Johan Falk, bra avslutning på kvällen. Och i morgon är det fredag, jippi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar