fredag 14 december 2012

Rocky road utan nötter

Äntligen är jag hemma och jag tänker hålla mig inne resten av da'n för här snöar det på tvärsan, dvs det blåser så mycket så snön singlar inte lite fint rakt ner. Jag tog bilen i morse och det satt jag och ångrade hela dan på jobbet för det hade varit skönt att få ta bussen hem. Tack o lov slutade jag redan vid ett-tiden så bilen och vägarna hann inte bli helt igensnöade. Men nu ska jag vara hemma resten av da'n och njuta av att det är fredag.

Igår provade jag att göra mitt favorit-julgodis, Rocky road, fast utan jordnötter. Dessutom satte jag chokladsmeten med allt gott i småformar istället för att hälla i en form och sen skära bitar.
Rocky road utan nötter
200 g mörk kvalitetschoklad 70 %
15 st dumlekolor
1-2 dl mini-marshmallows
1-2 dl salta och torrostade solroskärnor

Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).
Klipp dumlekolorna i 4-6 bitar.
Blanda ihop alla ingredienserna.
Fyll i småbrödsformar, sätt ev. en minimarshmallow högst upp.
Ställ kallt att stelna.

Vill du inte fylla småformar kan du hälla smeten i en avlång form (ca 1,5 liter) och låta det stelna i kylskåp innan du skär i bitar. Mina marshmallows och dumlekolor hann smälta av den varma chokladen men det gjorde inte så mycket, men nästa gång väntar jag nog ett tag innan jag tillsätter alla godsaker. I vanliga rocky roads kyler kanske jordnötterna ner smeten ordentligt för jag har aldrig varit med om att det har smält tidigare. Nog är det gott med salta jordnötterna till choklad men det här är ett fullgott alternativ och det bästa av allt är ju att jag slipper vara orolig att Ida ska få i sig nån smula.

Nu ska jag baka jullimpa och steka julköttbullar, som förutom att de ska finnas på julbordet även blir dagens middag. Ha det bra i snöyran!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar