tisdag 8 januari 2013

Fläskfilégryta med champinjoner

Har ni sett hockey med en riktig hockeyfantast någongång då det går dåligt för favoritlaget? Det gör jag lite då o då och blir lika rädd varje gång han skriker till. Som han gjorde just nu! Min man är INTE lugn när han ser hockey har man otur kan man få en tackling i tv-soffan t.o.m. för att han lever sig in i matchen så. Men nu kvitterade precis Luleå så nu låter han lite gladare :)

Efter jobbet åkte jag och hämtade mamma och pappa på flygplatsen, som kom hem från brorsan med familj i Kungsbacka, och eftersom jag hade förberett en fläskfilégryta bjöd jag så klart in dem på middag.

Fläskfilégryta med champinjoner
ca 700 g fläskfilé eller fläskytterfilé

1 burk hela champinjoner (eller färska)
1 paprika
1 rödlök
2-3 tsk dijonsenap
2 msk tomatpuré
1 msk kalvfond
3 dl mellangrädde (eller 2 dl vispgrädde och 1 dl mjölk)
2 dl crème fraiche
salt peppar

Skär köttet i skivor, stek och krydda. 
Skiva rödlöken i halva ringar. Fräs tillsammans med paprika. 
Lägg i kött, lök, paprika och champinjoner i grytan. 
Tillsätt resten. Blanda och låt koka ihop, sänk plattan och koka under lock i ca 10 minuter. 
Smaka av med mer kryddor.

Såser med tomatpuré och dijonsenap blir såå goda, jag har flera recept med den blandningen och det är verkligen en bra kombination. Trots att jag inte gillar senap i vanliga fall. Det är inte ofta jag använder hela burkchampinjoner men nu måste jag nog börja med det för Ida blev helt galen i dem och åt nästan bara svamp. Jag åt stekt zucchini och sallad till grytan medan de andra även åt ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar