tisdag 1 januari 2013

Jordärtskockssoppa

Hur har ni börjat det nya året? Vi har haft en slappardag med sovmorgon till 10 för mig och Ida, och ännu längre för de andra. Efter vår sena frukost tog jag mig ut på en skön promenad i nollgradigt ganska blött väder. Nyårsdagen är den stora hämtpizzadagen. Blir det hämtpizza för er? Vi har kvar både pasta och kyckling från igår så jag tror det blir rester till middag. Dessutom har vi årets första julskinka i ugnen så det blir en god skinkmacka ikväll när skinkan är färdigstekt och nygriljerad. 

Till förrätt på nyårsafton åt vi en soppa serverad med vitlöksbröd formad som en stjärna. Åh jag älskar mina fina skålar med lock som passade perfekt till en förrättssoppa.
Jordärtskockssoppa
2 st schalottenlökar
300 g jordärtskockor
1 msk smör
2 dl vitt vin
1 dl vatten
3-4 dl grädde
salt
peppar
ev. chilipeppar

Skala schalottenlök och jordärtskockor och skär i bitar.( Lägg ner jordärtskockorna i vatten med lite citron i så de inte mörknar.) 
Fräs löken på medelvärme i smör tills den blivit mjuk. 
Lägg i jordärtskockorna och låt dem fräsa med i cirka 5 minuter under omrörning. 
Häll på det vita vinet och vattnet, låt sedan koka ihop tills hälften återstår. 
Tillsätt grädden och låta allt sjuda ca 10 minuter. 
Mixa soppan slät med en stavmixer. Späd med mer vatten eller grädde för rätt konsistens.
Smaka av soppan med salt och peppar och servera i skålar. 


Det var första gången jag åt jordärtskockor, som inte ska förväxlas med kronärtskockor, och det var lite speciell smak. Jag tyckte det behövdes ovanligt mycket salt för att bli gott, dessutom använde jag chilipeppar för att få en aning hetta. Först tyckte jag inte det var gott men efter några tuggor ändrade jag mig och nu ser jag fram emot att äta det igen. De flesta barnen lämnade dock sin soppa, men det kan ha varit vinsmaken och inte jordärtskockssmaken som gjorde det. Nästa gång provar jag att använda buljong istället för vin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar