onsdag 20 februari 2013

Fläskfilégratäng med mango chutney

Här hemma hos oss tvättas och packas det för fullt. I morgon kommer jag vara borta större delen av kvällen, först är det möte och sen middag på restaurang, me like...men det blir lite stressigt eftersom jag då måste hinna klart allt i dag eftersom vi åker direkt efter jobbet på fredag. Usch jag hatar att packa, känns alltid som att jag har glömt nå jätteviktigt trots att vi har med oss alldeles för mycket. Jag är verkligen värdelös på att packa.

Här kommer ytterligare ett recept som är några dagar gammalt. Det här var vår Alla hjärtans dag-varmrätt.
Fläskfilégratäng med mango chutney
600-700 gr fläskytterfilé eller fläskfilé
1 paprika
1 lök
1 syrligt äpple
Sås
1 vitlöksklyfta
2 dl creme fraiche
2 dl grädde
0,75 dl mango chutney
2 msk tomatpuré
1 tsk sambal oelek
2 tsk curry
1 tsk paprikapulver
3 dl riven ost, med smak
Salt o Peppar

Putsa filén. Skär i cm-tjocka skivor.
Bryn dom och krydda med salt och peppar.
Skala och skär löken i halvmånar, skala skär äpplet i småbitar och skär paprikan i bitar.
Bryn lök, äpple och paprika tillsammans.
Blanda samman crème fraiche, grädde, sambal oelek, tomatpuré, mango chutney, paprikapulver, curry, pressad vitlök, salt och peppar.
Lägg köttet i botten på en ugnsfast form.
Lägg över grönsaksblandningen och strö över den rivna osten.
Slå på såsen.
Gratinera mitt i ugnen på 225 grader i ca 15-20 minuter.


Härliga färger! Allt är stekt och nu ska bara såsen hällas på och sen väntar ugnen.

Fläskfilégratänger och grytor går väl knappt att misslyckas med, eller hur? Den här blir lite sötstark tack vare mango chutney (söt) och sambal oelek (stark).

Olivia mår nu äntligen bättre men hon blir hemma nån dag till för hon är inte riktigt redo för skolan ännu för hon hade trots allt feber i morse men nu verkar hon vara feberfri. Jag tycker hon ska vara hemma resten av veckan för det känns lite onödigt att gå bara en dag och riskera att få ett återfall. Men hon börjar bli lite rastlös och längtar tillbaka till skolan och kompisarna så hon vill gärna gå på fredag. Vi får väl se hur hon mår i morgon innan vi bestämmer om fredag. Men det är ju kul att ha en tonåring som vill till skolan trots att föräldrarna tycker att hon kan vara hemma :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar