fredag 8 mars 2013

Kycklingtortilla - favorit i repris

Fredagkväll igen! Det har varit en väldigt lugn kväll - Isak är på disco, Olivia på fritidsgården och Ida var så trött så hon ville lägga sig innan Gladiatorerna var slut. Så här sitter jag och Leif i lugn o ro och väntar in de stora barnen. Isak ska snart hämtas men det lär tyvärr dröja ett tag innan Olivia kommer hem. I morgon är det mycket som ska hinnas med, jag ska baka matro-limpor, fika allergivänligt på stan, promenera men framför allt ska jag njuta av att det är helg.

Dagen middag blev ytterligare en "favorit i repris" och det här är verkligen en favorit för hela familjen älskar denna kycklingtortilla. Det är nog den maträtt vi äter oftast och den går utmärkt att göra mjölkfri.
Kycklingtortilla
2-3 kycklingfiléer
1 purjolök
1 paprika
1 brk majs (ca 300 g)
1 jalapeno eller annan chili
2 msk chilisås
2 msk tomatpuré
2 dl crème fraiche
chilipeppar
8 tortillabröd
1-2 tomater
riven ost

Strimla kycklingen, purjolöken, chilin och paprikan.
Fräs kycklingen några minuter.
Blanda ner purjolöken och paprikan och låt fräsa med.
Krydda med jalapeno, chilisås, tomatpuré och andra kryddor.
Rör ner majs och crème fraiche.
Fyll tortillabröden med kycklingröran.
Rulla ihop och lägg i en ugnssäker form tätt bredvid varandra.
Tärna tomaterna och lägg över.
Strö på riven ost.
Gratinera ca 10 minuter i 225°.



Eftersom vi gör den här så ofta så modifierar jag den lite efter vad vi har hemma, i dag använde jag även riven morot och finhackad zucchini. Oftast använder jag skivad jalapeño på burk istället för någon färsk chili. Vill man göra en mjölkfri variant så går det jättebra att använda havregrädde istället för crème fraiche och sen skippa den rivna osten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar