söndag 21 april 2013

Kolabullar i långpanna

Tänk att det är redan på tisdag vi åker till Stockholm, jag och Olivia, det känns som det var nyss jag bokade allt och då var det ju jättelänge kvar. Men nu är det alltså dags för shopping, caféer, restauranger, mys och Justin Bieber. Högst upp på min att-köpa-lista står chai-te för det går inte att få tag i gott chai-te i Luleå, så nu ska jag hamstra. Jag hoppas våren har kommit på allvar så vi kan sitta på uteserveringar och titta på folk samtidigt som vi njuter av solen (och vilar våra fötter).

Igår provbakade vi kolabullar, ett recept jag såg på recept.nu för ett tag sen men modifierade en aning, bl.a. gjorde jag dem äggfria.

Kolabullar i långpanna
50 g jäst
150 g margarin eller smör
5 dl mjölk
1 dl strösocker eller vit sirap
0.5 tsk salt
ca 12 dl vetemjöl
Fyllning
1 dl ljus sirap
1 dl strösocker
1 dl vispgrädde
2 msk margarin eller smör
1 nypa salt, ca 0.5 krm
pärlsocker

Fyllning
Börja med fyllningen. Blanda sirap, socker och vispgrädde i en kastrull.
Låt kolakrämen koka kraftigt i 10–12 minuter.
Ställ den kallt så att den svalnar något.
Tillsätt margarin eller smör och lite salt till krämen innan den hinner stelna.
Rör så att allt blir ordentligt blandat.
Deg
Smula jästen i en bunke.
Smält margarin eller smör i en kastrull. Tillsätt mjölken och låt degvätskan bli fingervarm.
Häll lite av degvätskan över jästen och rör så att jästen löser sig.
Blanda i resten av degvätskan, socker, salt och allt mjöl.
Arbeta ihop till en deg och knåda den en stund i bunken. Låt degen jäsa 30 minuter.
Häll upp smeten i en smord långpanna, 30 x 40 cm. Tryck ut den över hela långpannan med hjälp av en mjölad hand.
Gör många djupa hål i degplattan, ca 40–50 stycken.
Fyll hålen med en knapp tesked av kolakrämen.
Låt kakan jäsa i 15 minuter.
Pensla ev. med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
Grädda i 200 grader i ca 15 minuter.
Låt kakan svalna. Skär kakan i rutor

Ja, jag vet inte riktigt vad jag tycker om dessa bullar. En rolig twist på bullar, men i slutändan är det inte mycket som slår vanliga kanelbullar. Ida tyckte om bullarna men inte det som var i dem, dvs kolan, hennes kompis och Leif tyckte att det var jättegoda. Så det var lite spridda åsikter.


Har ni deklarerat? Det har inte vi! Men nu har jag i alla fall tagit fram alla papper och börjat titta på det. Inte illa :) I övrigt har jag tillbringat mycket tid i tvättstugan i helgen så nu är tvättkorgarna nästan tomma. Få se hur det ser ut när jag kommer hem från Stockholm på torsdagkväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar