torsdag 6 juni 2013

Fläskwok med ananas

En händelserik dag börjar lida mot sitt slut. Redan före åtta satte vi oss i bilen för att åka de ca 13 milen till Ikea, efter att ha gjort av med ett antal tusen på kök och lite annat vände vi hemåt vid tre-tiden. Väl hemma bar det direkt av på examensfest där vi först bjöds på gott vin och god smörgåstårta och sen på god pinocciotårta, småkakor och te. Vi hade en trevlig kväll i solen på altanen....tills Isak ringde och berättade att cykeln var stulen. Suck! Att det ska vara så svårt för folk att veta vad som är mitt och ditt. Så i morgon ska vi ut och leta en gul cykel. Roligare kan man ju ha på en skolavslutningsfredag.

Trots att det var fint väder igår blev det inte grillat, istället blev den en god fläskwok.

Fläskwok med ananas
500 g magert bogfläsk
2 röda paprikor
4 skivor ananas
marinad:
4 msk soja
4 msk olja
2-4 vitlöksklyftor
4 tsk tomatpuré

Blanda ihop marinaden.
Strimla köttet och lägg det i marinaden i minst en timme.
Stek köttet ca 3 minuter.
Tag upp köttet och stek paprikan ett tag.
Lägg ner köttet och ananasen och låt allt bli varmt.


Vi åt woken tillsammans med capellini, dvs tunn spagetti, och det blev jättegott och jag fick tummen upp av alla. Ris passar också bra, men det var jag inte alls sugen på. Köttet hade jag förberett genom att marinera och steka för nån månad sedan när jag hade gott om tid och sen frös jag ner det (och glömde bort det). Perfekt att ta fram nu när vi hade ont om tid. Vill man så kan man tillsätta mer grönsaker i woken, t.ex. zucchini, minimajs, sockerärter eller broccoli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar