tisdag 18 juni 2013

Kronans kaka

Det verkar vara många som ska bjuda på fika på jobbet inför sommaren. Jag har brödbeställningar som aldrig förr. Lite småstressigt men otroligt kul! Men jag har inte hunnit fundera så mycket på midsommarmaten däremot. Men vi brukar inte ha så mycket midsommarmat faktiskt, till lunch tar vi ofta med oss pastasallad och åker på midsommarfirande och på kvällen brukar vi grilla. Är ert midsommarbord lika stort som julbordet?

Jag fick en beställning på Kronans kaka som jag aldrig har bakat...eller ätit...så då var jag ju tvungen att provbaka en i söndags. Jag tog med den till mina föräldrar som efterrätt efter middagen vi blev bjudna på. Det var så lyckat för mamma hade gjort en rabarber- och hallonkompott som passade perfekt till kakan tillsammans med grädde.

Kronans kaka
100 g sötmandel
2 bittermandlar
150 g kokt kall potatis
75 g margarin
1,5 dl socker
2 ägg

Finmal mandlarna.
Riv potatisen på den fina sidan.
Vispa rumsvarmt margarin och socker poröst.
Tillsätt ett ägg i taget och fortsätt vispa.
Vispa ner mandeln och potatisen.
Häll i smord och bröad rund form ca 20 cm i diameter.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 40-50 minuter.
Servera till bär och grädde.


Väldigt annorlunda att ha potatis i en kaka...och inget mjöl. Passar alltså perfekt om man vill bjuda en glutenintolerant på fika. Så den här kakan ska jag komma ihåg nästa gång jag ska baka glutenfritt. Eftersom jag aldrig hade ätit kakan förut visste jag inte vilken typ av kaka det var, men den passar nog bäst att äta tillsammans bär och grädde och inte bara som den är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar