måndag 24 juni 2013

Rabarbertider

Det här inlägget började jag skriva i slutet av maj, när rabarbern växte och blev till en mindre djungel. Jag hann dock aldrig publicera det då, så jag gör det nu istället för rabarbern är fortfarande en mindre djungel på gården vår.

Oj vad rabarbern växer, kanske inte så konstigt med kanonvädret vi har haft. Vad gör ni med rabarber? Här kommer några av mina favoriter. Klicka på (de blå/lila) namnen så kommer ni till recepten.

Pajer - kanske vanligaste sättet att använda rabarber till

Jordgubbs- och rabarbersmulpaj
Smulpajen blir lite godare och lite finare med jordgubbar.

Hallon- och rabarberpaj
En lite finare paj än en smulpaj eftersom man både har ett pajskal och en topping.

Rabarberpaj med kardemummakräm
Rabarber och kardemumma är en annan bra kombination och här samsas de i en krämig och god paj.

Rabarberpaj med mandeltäcke
En av mina favoritpajer med ett gott mandelmassetäcke.

Knäckig rabarberpaj
Ännu en klassisk paj som de flesta nog har provat. En söt paj som blir god till den syrliga rabarbern.

Rabarberpaj med krämig fyllning
Det här är en av mina gamla favoriter som jag inte gör så ofta nå mer eftersom den innehåller ägg och jag vill ju att även Isak ska kunna äta det jag bakar.

Kakor

Rabarbergrottor med mandelmassa
Smarriga kakor med mycket gott i.

Rabarber- och jordgubbsmuffins
Rabarber och jordgubbar i smaskiga muffins.

Till mat - mer än bara kräm

Rabarberkräm
En riktig sommarklassiker - rabarberkräm, mjölk och limpmacka (gärna med prickig korv)

Rabarberchutney
Ett gott grilltillbehör.

Rabarberkyckling
En god kycklingrätt som får en spännande smak med rabarbern.

Sylt, saft och marmelad

Jordgubbs- och rabarbersylt
Jordgubbssylten får en god smak om man blandar i rabarber. Dessutom är det rätt fiffigt att dryga ut jordgubbarna.

Rabarbersaft
Ett måste på sommaren...och hela vintern. Jag kokar flera liter rabarbersaft i flera omgångar på sommaren och fyller frysen med.

Rabarbermarmelad
Min favoritmarmelad på frukostmackan. Jag brukar frysa in lite skivad rabarber på hösten för att kunna koka en omgång marmelad under vintern.


Så mycket gott man kan göra med rabarber, blev lite sugen att prova några av recepten snart igen. Vad har ni för favoritrecept med rabarber? Dela gärna med er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar