söndag 28 juli 2013

Kycklinggryta med krossade tomater och philadelphiaost

Sommaren fortsätter. Just nu sitter jag och bloggar i skuggan på altanen - ljuvligt! Olivia sitter också här med sin dator och Ida med en iPad. I vanliga fall brukar det se ut så här i vardagsrummet men nu har vi flyttat ut. Så härligt att kunna sitta ute och jobba. Får passa på att tanka lite sol-och-ute-energi nu inför den kommande långa vintern då man tillbringar mesta tiden inomhus. Fast vintern har också sin charm och sina fördelar, med vita landskap, tända ljus och soffmys. Och slalom-fantasten Ida längtar till skidbackarna.

Börjar ni bli less grillat? Inte riktigt än, va? Men det kan vara gott med lite omväxling. En god kycklinggryta kanske passar en sommardag?!

Kycklinggryta med krossade tomater och philadelphiaost
1 kg kycklingfiléer
salt och peppar
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
500 g krossade tomater
1-2 dl vatten
2 msk kycklingfond
1.5 tsk torkad oregano och basilika (jag tog 1 tsk basilika och 0,5 tsk oregano)
2 dl grädde
100 g philadelphiaost

Hacka löken och stek på låg värme utan att löken får färg. Lägg i en gryta.
Skär kycklingen i mindre bitar och bryn den. Salta och peppra. Tillsätt till grytan.
Häll på tomater, vatten, kryddor och fond.
Koka några minuter. 
Tillsätt grädde och philadelphiaost.
Koka ihop.
Servera med ris och en sallad.

Mmmm vad gott. De här smakerna är helt i min smak, jag hade kunnat slicka tallriken så god var nämligen såsen.


I vanliga fall brukar jag tycka det är ganska kul att åka o handla mat, för att hämta inspiration inför kommande middagar och bakstunder, men i den här härliga sommarvärmen vi har nu känner jag ingen lust att gå in i mataffärerna. Men nu börjar det eka tomt i skafferierna, kylskåpet och frysarna, så i dag står storhandling på Kvantum på att-göra-listan.

Åh nu kom Olivia med nyplockade hallon. Gissa om det smakar gott?! Ska skriva klart min handlingslista och mumsa hallon.

Hoppas ni har det bra och att ni också får njuta av sommaren så hörs vi senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar