måndag 19 augusti 2013

Blåbärspaj i portionsformar

Då var skola och jobb igång för hela familjen. Det var inga problem att komma upp i morse för barnen, men det brukar ofta gå bra första da'n. Jag räknar med att det går tyngre o tyngre desto längre veckan går. Ida har ju gått fritids i en vecka men nog är det ändå nå speciellt när skolan kommer igång på riktigt. Fast som 6-åring är det lite svårt att förstå skillnaden på fritids och skola, jag hoppas det har klarnat lite för henne idag.

Till gårdagens efterrätt slängde jag ihop blåbärspaj i små formar. Det är så underbart att ha hela frysen full med blåbär...och så enkelt att fixa en god efterrätt.

Blåbärspaj i portionsformar (5 st)
ca 5 dl blåbär
125 g smör
1,5 dl socker
2 dl mjöl
0,5 tsk bakpulver

Fyll portionsformarna med ca 1 dl blåbär/form. 
Smält smöret. Rör ner socker och mjölet blandat med bakpulvret, direkt i smörkastrullen. 
Tryck ut ett täcke av degen över blåbären. 
Grädda i 200 grader i ca 25 minuter.


Jag använde frysta blåbär och borde nog ha använt potatismjöl men jag hann/orkade inte göra det. Under tiden pajerna stod i ugnen bubblade blåbären upp och gömde pajdegen, så de såg lite lustiga ut när jag tog ut dem ur ugnen. Men när man väl åt av pajen så kände man av den goda pajen, så det blev bra trots allt. Kanske provar jag att göra tvärtom nästa gång, dvs jag trycker ut pajdegen först och fyller sen upp med blåbär.
Blåbär underst och sen pajdeg ovanpå.
Eftersom vi åt pajen medan den fortfarande var varm serverade jag den till glass, hade pajen hunnit svalnat hade jag nog valt vaniljsås. Vad tycker du är godast till blåbärspaj?

Jag älskar mina portionsformar med lock. De är så användbara och fina att servera i antingen en blåbärspaj som igår, en förrättsoppa, en potatisgratäng eller en portion coleslaw.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar