måndag 26 augusti 2013

Korvstroganoff VV

Det var ingen optimal start på den här veckan att vakna före fem en måndagmorgon. Är rädd att tröttheten kommer hänga med hela den här veckan för det är ju svårt att komma i säng i tid på kvällarna. Tur att jag hann med en lunchpromenad för det gjorde att jag piggnade till och det gick riktigt bra hela eftermiddan. Nu ska jag försöka slappa i soffan resten av kvällen för ikväll är enda lugna hemmakvällen på några da'r. Är du bra på att ta det lugnt? Eller ska det alltid hända saker?

Korvstroganoff brukar jag aldrig använda recept till, men nu när jag är ny i ViktVäktar-världen följer jag receptet så att det blir rätt antal propoints. Fast jag tog bulgur istället för ris till korven.

Korvstroganoff VV 4 portioner (12 propoints/portion)
400 g falukorv max 18%
2 tsk margarin flytande 80%
1 gul lök
2 msk tomatpuré
2 msk chilisås tomat
1 msk vetemjöl
1 dl lättmjölk 0,5%
2 dl matlagningsgrädde 4%
6 dl ris kokt

Skär korven i långa strimlor. Finhacka löken.
Hetta upp margarinet i en kastrull och bryn löken ett par min, lägg i korven och låt det bryna ytterligare några min. 
Tillsätt tomatpuré och chilisås, låt det fräsa någon min under omrörning. 
Rör ut mjölet i mjölken. Slå i mjölk och grädde och låt det koka sakta 5 min. 
Smaka av med salt och peppar. Servera med ris och sallad.

Den smakade som min "vanliga" korvstroganoff, inte för att jag hade förväntat mig nå annat heller, dvs den var riktigt god. Ida åt måååånga portioner. Vilken tur att jag inte gjorde henne besviken nu när hon har längtat så länge på korvstroganoff och var sjuk i fredags då det serverades på skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar